Nationen-styreleder Kjell S. Rakkenes er lettet over at avtalen med Amedia nå er i boks.

Lettet Nationen-styreleder etter oppkjøpet: – Amedia var tøffe, og vi måtte tøffe oss tilbake

Tun Media- og Nationen-styrelederen tror Amedia vil løfte publikasjonene til nye høyder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som Medier24 meldte allerede for fire uker siden, ble det onsdag ettermiddag bekreftet: Amedia kjøper seg opp i Nationen-eier Tun Media.

Forhandlingene har pågått siden årsskiftet, og etter «tøffe forhandlinger» har nå partene landet med en avtale.

– Ja, det var tøffe forhandlinger. Amedia var tøffe, og vi måtte tøffe oss tilbake, forteller styreleder i Tun Media og Nationen, Kjell S. Rakkenes, til Medier24.

– Hva var dere uenige om?

– Jeg har ikke lyst til å gå inn på detaljer. Men vi hadde samtaler om alt fra forretningsmessig utvikling, ivaretakelse av formålet til Tun Media og selvsagt rett pris, sier Rakkenes.

– Og prisen ble?

– He he, du kan spørre, men jeg kan ikke si noe om det. Vi er fornøyde, sier Rakkenes.

– En epoke er nå forbi

Den nye avtalen betyr i korte trekk at Amedia blir majoritetseier i Tun Media med 66,9 prosent av aksjene.

Aksjonærer som Tine, Nortura, Felleskjøpet og Landkreditt selger seg ut, mens AS Nord Trøndelag kjøper seg inn med 8 prosent. Norges Bondelag fortsetter med sine 24,8 prosent.

– Det kjennes veldig bra at Tun Media, Nationen og de øvrige publikasjonene nå har fått et godt utgangspunkt for å fortsette den utviklingen som de har hatt. Men for å kunne vokse videre, og utnytte potensiale vi har, så trenger vi en partner. Det har vi nå fått i et mediekonsern som har fingeren i jorda og beina i distriktene, sier Rakkenes.

– Samtidig er det litt vemodig også. En epoke er nå forbi for alle de landbruksbedriftene som har vært medeiere i Tun Media og Nationen. Men Norsk Bondelag har fortsatt en hånd på rattet og vil bidra på en god måte fremover, sier han.

Rakkenes understreker at Nationens lesere ikke oppleve voldsomme endringer av avisen.

– Det er blitt gjort mye riktig i Nationen de siste årene. Det vil fortsette. Men nå får Tun Media industrielle eiere, som er mye bedre på mediebedriftene enn på jordbruksbedriftene. Konkurransen er så tøff i mediemarkedet nå, at man må ha eiere med kompetanse på merkevaren man ønsker å lykkes i, sier han.

Tror ikke på svekket mediemangfold

Tun Media vil for øvrig fortsette som en egen enhet som eies av Amedia. Den vil ikke bli organisert inn i Amedias øvrige medievirksomheter.

Samarbeidet vil likevel bli tett, og det tror Rakkenes vil løfte Tun Medias publikasjoner.

– Vi trenger tilgang til nye systemer og den strukturkapitalen som Amedia har. Blant annet for å mestre det digitale skiftet, håndtere lavere distribusjon av papiraviser og skaffe oss gode IT-systemer, sier han.

På spørsmål om hvorfor han mener Amedia og Tun Media er en så god match, svarer Rakkenes:

– Det ligger i verdigrunnlaget til Amedia. Det er som nevnt et mediekonsern med fingeren i jorda og beina i distriktene. Det er der Tun Medias kjernelesere også er. Amedia er også landets største eier av lokalpresse, og samhandlingen med det nettverket blir ekstremt spennende, sier han.

– Hva vil du si til de som nå blir bekymret for svakere mediemangfold av dette oppkjøpet?

– Dette er et dilemma i en hver strukturdebatt i samfunnet. Men stiftelseseide Amedia har bevist gjennom sine mange oppkjøp, og gjennom sitt eierskap i lokalaviser, at de evner å ivareta formålet til avisene de kjøper. Samtidig ivaretar de også den journalistiske og redaksjonelle integriteten til avisene, sier Rakkenes.

– Det er ingen grunn til å tro at mediemangfoldet nå vil bli svekket, selv om Tun Media og Nationen får nye eiere. Jeg vil si snarere tvert i mot, legger han til.

– Samarbeid med Trønder-Avisa

AS Nord-Trøndelag går som nevnt inn og overtar 8 prosent av aksjene i Tun Media. Styreleder i AS Nord-Trøndelag, Kolbjørn Almlid, sier til Medier24 at de er veldig glade for å ha kommet frem til en avtale.

– Vi har en mening om hvordan man kan utvikle Tun Media strategisk, som også vil være forretningsmessig riktig. Vi ønsker å bidra til det. Vi overtar en liten prosent, men håper å å få bidra mer med strategisk kompetanse, sier Almlid.

Han forteller at planen er å løfte distriktsnæringene.

– Når vi har Nationen som er en nasjonal avis, sammen med Amedia som har en veldig stor masse med distriktsaviser som kan dele stoff, så kan vi få de små fotavtrykkene fra distriktene og sette de i en større sammenheng.

AS Nord-Trøndelag er største eier i Trønder-Avisa. Almlid forteller at avtalen også innebærer et samarbeid mellom Trønder-Avisa og avisene i Tun Media.

– Trønder-Avisa har også en rolle i dette. Vi ønsker oss større fokus på distriktsnæringene, og det vil bli utveksling av stoff mellom Nationen og Trønder-Avisa, sier han.

Tun Media består, i tillegg til flaggskipet Nationen, også av Bondebladet, Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå.

Powered by Labrador CMS