Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl, og konserndirektør strategi, rammevilkår og kommunikasjon i Nortura, Kjell Rakkenes
Werner Juvik
Nå er det klart: Amedia går inn i Tun Media
Amedia blir majoritetseier i Tun Media.
Amedia blir majoritetseier i Tun Media, som blant annet omfatter dagsavisen Nationen. Det bekrefter de i en pressemelding onsdag ettermiddag.
Dermed får konsernet nå innflytelse over den tradisjonsrike avisen, slik Medier24 meldte for fire uker siden.
Amedias eierandel i Tun Media blir 66,9 prosent. Norges Bondelag fortsetter med 24,8 prosent, mens AS Nord Trøndelag, største aksjonær i konsernet Trønder-Avisa, overtar 8 prosent av aksjene.
– Overtakelsen understreker vårt hovedmål om å sikre og utvikle journalistikken og mediemangfoldet i hele landet, sier Amedias konsernsjef Anders Møller Opdahl.
Konsernsjefen er klar på at konkurranse mellom Tun Medias utgivelser og Amedias mediehus ikke eksisterer i dag. Han mener investeringen stemmer godt overens med Amedias mål om å skape offentlighet over hele landet.
– Dette vil utelukkende ha en forsterkende effekt for alle, og ikke minst mediemangfoldet, som vi er grunnleggende opptatt av og allerede representerer som konsern.
– I en stadig mer fragmentert offentlighet tror vi i Amedia at denne løsningen vil bidra til at enda flere viktige stemmer når et enda større publikum gjennom våre redaktørstyrte medier, sier Opdahl.
– Sikrer dekningen for fremtiden
Styreleder i Tun Media og Nationen, Kjell S. Rakkenes, er fornøyd med å inngå samarbeidet med Amedia.
Tun Media og Nationen har lenge arbeidet med en revisjon av sin strategi, med bakgrunn i utfordringene i mediemarkedet. Prosessen konkluderte med at Tun Media ikke ville greie seg uten en tilknytning til et av de store mediekonsernene.
Samtidig fortsetter Norges Bondelag fortsetter som eier og sikrer dermed en fortsatt tilknytning til landbruket. Tun Media er utgiver at Bondebladet, som er Bondelagets medlemsavis.
– Vi sikrer og styrker med dette dekningen av landbruk og distrikt for fremtiden. Det har vært en avgjørende forutsetning for forhandlingene at landbruket skal ha en hånd på rattet i den framtidige utviklingen av Tun Media og Nationen, sier Rakkenes.
Og legger til:
– Jeg er meget godt tilfreds med at vi har sikret og styrket formålet og etterlevelsen av dette. Tun Medias publikasjoner får tilgang til de helt nødvendige tjenestene som Amedia tilbyr, slik at Nationen og de andre publikasjonene kan vokse videre og gjøre landbruk og distrikt interessant for enda flere lesere.
Bondelaget er fornøyde
Tine, Nortura, Felleskjøpet og Landkreditt er de største aksjonærene som nå selger aksjene i Tun Media.
Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, stiller seg positiv til den nye eierstrukturen.
– Vi er fornøyde med den løsningen som vi har kommet fram til nå. For oss var det svært viktig å finne en partner som ser verdien av og vil videreutvikle nyhetsdekningen Nationen står for på områdene distrikt og næringsliv, sier Bartnes.
Og legger til:
– I tillegg utgjør de øvrige publikasjonene et viktig mangfold på området landbruk. For Norges Bondelag er det derfor viktig å fortsette på eiersiden i Tun Media.