I romjulen ble aviskonsernet Amedia rammet av et hackerangrep som førte til at konsernets aviser ikke fikk gitt ut sine papiraviser.
NRKs teknologidirektør Heidrun Reisæter ser på angrepet med stort alvor.
– Det er alvorlig at mediebedrifter angripes og hindres i å utøve et viktig samfunnsoppdrag. Men dette er en økende risiko som alle virksomheter må forholde seg til, sier Reisæter til Medier24.
Hun forteller at NRK i flere år har jobbet målrettet med å styrke sin informasjonssikkerhet.
– Med et stadig økende trusselbilde er det et kappløp hvor man aldri kan sikre seg helt, men vi har fokus på å kunne tette sårbarheter raskt når vi får kjennskap til dem, og på å kunne oppdage og håndtere eventuelle angrep så godt som mulig for å sikre vår evne til å levere på oppdraget vårt.
– Føler med våre kolleger
Sven Størmer Thaulow er konserndirektør for data og teknologi i VG og Aftenposten-eieren Schibsted.
Han viser stor medfølelse for aviskonkurrenten Amedia etter dataangrepet.
– Vi har bare ventet på at en av oss skulle bli rammet av en slikt angrep. Vi føler med våre kolleger i Amedia og hendelsen får oss ytterligere på tærne hva angår fokus på sikkerhetsarbeidet - selv om det allerede har vært svært høyt de siste årene, sier Thaulow til Medier24.
– Hva gjør Schibsted for å sikre dere mot slike angrep?
– Vi sier ikke hva vi gjør innenfor sikkerhet offentlig da det i seg selv senker sikkerheten, men jeg kan si at Schibsted har hatt tungt fokus på sikkerhet de siste årene og at denne hendelsen ikke isolert sett endrer vår tilnærming, ei heller vårt investeringsnivå, svarer Thaulow.
– Ikke uventet
Asle Vestvik er IT-direktør i Polaris Media-selskapet PM Teknologi. Polaris Media eier blant annet Adresseavisen og en rekke andre aviser i Norge og Sverige.
Vestvik forteller at hackerangrepet ikke kom overraskende på ham.
– Hackerangrepet mot Amedia har så langt vi har erfart, vært av en type som rammer mange virksomheter. NSM gikk før jul ut og advarte mot en sterk økning av alvorlige cyberoperasjoner, og ba om høy beredskap, sier Vestvik til Medier24.
Og fortsetter:
– Således ikke uventet, men når dette skjer med Amedia kommer det nærmere oss.
Vestvik forteller at Polaris Media jobber mye med å styrke sin datasikkerhet.
– Polaris Media jobber kontinuerlig med datasikkerhet, gjennom høy beredskap og bevissthet i alle ledd. Det er forøvrig god dialog mellom de store mediekonsernene for å utveksle erfaringer og lære av hverandre, sier han.
– Selvfølgelig skremmende
Aller Medias konsernsjef, Dag Sørsdahl, roser Amedia for håndteringen av hackerangrepet.
– Det er selvfølgelig skremmende og krevende når man blir angrepet på denne måten og det første som slår oss, er hva som er motivet bak en slik handling og fra hvem, sier Sørsdahl til Medier24.
Og fortsetter:
– Vi har en tett relasjon til Amedia og føler veldig med de i situasjonen de står i, men sett fra vårt ståsted har de på tross av en krevende sak håndtert kommunikasjonen godt. Vi har hatt tett dialog underveis og står selvfølgelig til disposisjon om vi kan bistå Amedia med noe gjennom dette.
Sørsdahl forteller at datasikkerhet er høyt prioritert hos dem.
– Dataangrep er en vedvarende trussel og vi jobber kontinuerlig med sikkerhet på våre systemer og med våre rutiner på området. Vi har høyt fokus på dette og gjennom ulike tiltak etterstreber vi til enhver tid å være best mulig rustet til å håndtere potensielle angrep.