John Kvadsheim, konserndirektør med ansvar for trykk og distribusjon.

Utfordringer for Amedias nødløsning - tror kun 13 papiraviser gis ut torsdag

– Dette er i aller høyeste grad en alvorlig hendelse, sier John Kvadsheim om hackerangrepet som har rammet Amedia.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nødløsningen Amedia har fått på plass etter dataangrepet, er vanskeligere å bruke enn ventet. Derfor kommer trolig kun 13 Amedia-aviser ut torsdag.

Disse avisene kommer ut torsdag, opplyser Amedia til NTB:

Avisa Hordaland, Bergensavisen, Budstikka, Drammens Tidende, Gudbrandsdølen Dagningen, Haugesunds Avis, Lofotposten, Meråkerposten, Nationen, Nordlys, Romerikes Blad, Trønder-Avisa og Tvedestrandsposten.

Det er fortsatt et forbehold om hvorvidt Romerikes Blad kommer i mål onsdag kveld.

– Vi har møtt på større utfordringer knyttet til å få satt opp nødløsningen for å lage de redaksjonelle sidene, sier John Kvadsheim, konserndirektør med ansvar for trykk og distribusjon, til NTB.

Det jobbes på spreng onsdag kveld med å få klar avisene.

– I og med at vi først hadde en løsning på dette i kveld, så har mange av avisene rett og slett ikke vært i stand til å få produsert sider til trykk innenfor den tiden som måtte til, sier Kvadsheim.

– Uten avbrekk siden krigen

Dataangrepet ble oppdaget natt til tirsdag. Det har satt Amedia helt ut av spill, og onsdag kom det ikke ut noen aviser. Amedia har 80 lokalaviser.

– Det er klart at vi snakker om aviser som har kommet ut hver dag de skulle, uten avbrekk tilbake til krigens dager. Så dette er i aller høyeste grad en alvorlig hendelse, sier Kvadsheim.

Politiet er involvert i saken, og Amedia opplyste onsdag at det har kommet krav om løsepenger. Konsernet har på eget initiativ besluttet ikke å gå i dialog med utpresserne.

Kvadsheim opplyser at det er problemer både med å lage sidene og med paringssystemet i trykkeriene, som skal ta de ferdiglagde sidene over på trykkplatene.

Setter inn store ressurser

Torsdag regner Amedia med å kunne trykke alle avisene som klarer å produsere sider.

Det settes inn store ressurser for å få avisene ut til abonnentene og kundene.

– Alt, rett og slett. Det jobbes morgen, middag, kveld og natt for å få dette til, sier Kvadsheim.

Hackerne har muligens også fått tilgang til personopplysninger om ansatte i Amedia, som konto- og personnummer. Ifølge Amedia er ikke noen av kundenes betalingsopplysninger kommet på avveie.

Powered by Labrador CMS