– Får Norge en bedre opplyst offentlighet hvis alle avisene skal følge oppskriften til Amedia eller Polaris?, spør Robin Røkke.
– Får Norge en bedre opplyst offentlighet hvis alle avisene skal følge oppskriften til Amedia eller Polaris?, spør Robin Røkke.

MENINGER:

Et ganske rimelig angrep på Amedia

«Og et ganske urimelig angrep på Avisa Lofoten», skriver Robin Røkke.

Publisert Sist oppdatert

Jeg må si meg hjertens enig i det aller meste Erik Magnus Samland skrev i «Hva syns Amedia om konkurranse i andre deler av landet?»

Jeg òg mener at Amedia praktiserer mediemangfold ganske forskjellig i festtalene og virkeligheten.

Jeg lurer, trenger egentlig Amedia (og Polaris) å kjøpe opp de få og relativt små uavhengige konkurrentene sine – gir det mer mediemangfold? Får Norge en bedre opplyst offentlighet hvis alle avisene skal følge oppskriften til Amedia eller Polaris?

Og så må jeg, selv om jeg støtter Samlands hovedbudskap, påpeke at han bommer grovt når han snakker ned Avisa Lofoten som Amedia-konkurrent i Vest-Lofoten.

Samland beskriver presist hvordan Amedia skulle «ta livet av» Avisa Lofoten, noe Amedias lokale representanter forhåpentligvis fikk glede seg over i de dager sommeren 2019, før avisa gjenoppsto. Samland skriver videre at Avisa Lofoten har overlevd på grunn av årlig økonomisk åndedrett frå pressestøtta.

Avisa Lofoten gikk ut av den ordinære pressestøtten etter konkursen i 2019. Avisa Lofoten har derfor ikke hatt glede av de økte pressestøttesatsene som har vært de siste årene. 

I 2022 fikk Lofot-Tidende 1,72 millioner kr i pressestøtte. Utfordrer Avisa Lofoten, som jeg minner om at stadig står i konkurranse mot Amedias Lofot-Tidende og Lofotposten, mottok 0,28 millioner kr i pressestøtte i 2022. Det er også penger, men den marginale pressestøtten til Avisa Lofoten de siste årene har ikke vært det avgjørende åndedrettet for overlevelsen til Avisa Lofoten.

Han skriver at avisa må sies å ha «liten progresjon». Fakta er at vi har hatt vekst.

Tøff konkurranse i et lite marked og nordnorske rekrutteringsutfordringer har ikke hindret Avisa Lofoten frå å satse. Avisa har vokst, og vi har nå fast ansatt stab som teller fire redaksjonelle årsverk. Disse dyktige journalistene bor i nedslagsfeltet vårt i Vest-Lofoten. I tillegg kommer frilansere.

I 2022 hadde Avisa Lofoten nettoopplag på 1217. En økning fra 834 i 2021.

Så når Samland skriver at «Amedia har knapt noe som kan kalles konkurranse i Lofoten, og har i praksis blitt kvitt rivalene her», tar han grovt feil. (Han har også glemt Våganavisa, den ultralokale Polaris-avisa i Svolvær, men de får eventuelt svare for seg selv.)

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS