Espen Egil Hansen (t.v) har vært mentor for Avisa Lofoten og eierne Lisa Alvestad og Robin Røkke. Også parets lille sønn fikk være med på bildet.

Hvalkjøtt, Nord-Norge-turné og Espen Egil Hansen: Slik økte Avisa Lofoten opplaget med 50 prosent

– Det har vært litt surrealistisk å få hjelp av mannen som rundet Schibsted og ruslet ut, sier Avisa Lofoten-eier Robin Røkke.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Avisa Lofoten, ved redaktør Kurt E. Kleppe-Holm og eierne Robin Røkke og Lisa Alvestad har i 2021 vært en del av Facebook Accelerator, Facebooks program for å styrke lokalmedier i Norge.

For to år siden var avisen konkurs. Siden den gang har de startet opp nytt, og økt abonnentbasen sin med 50 prosent, siden mai. Nå har de tro på at de vil klare å nå 700 abonnenter, som er kravet for å få pressestøtte, innen årets slutt.

– Ja, vi vil ikke komme inn i ordningen med fullt trykk fra nyttår av, men vi tror vi kommer oss opp på 700 ved å gjøre en siste anstrengelse. Vi skal klare å holde oss over og vokse mer også, sier Robin Røkke til Medier24.

– Men uten pressestøtten er det veldig vanskelig å lage lokalavis i utkantene av Norge.

Dette er historien om hvordan Avisa Lofoten jobber for å få den nordnorske avis-skuta på rett kjøl.

Dro til Nord-Norge på turné

Facebook-programmet består av ulike seminarer. I tillegg får deltakerne en egen mentor, og midler til å finansiere egne prosjekter som skal hjelpe avisene med digitalisering.

Avisa Lofotens mentor var selveste Espen Egil Hansen, den tidligere Aftenposten- og Schibsted-toppen.

Underveis i Facebook-programmet så Røkke og Alvestad, som til daglig er bosatt på Sunnmøre, at abonnementsutviklingen i den lille lokalavisen i nord, gikk i feil retning.

De to eierne konkluderte med at noe måtte gjøres. Løsningen ble å dra til dekningsområdet i Nord-Norge, på turné.

– Dette ble bestemt fredag kveld, og på lørdagen tok vi Hurtigruten. Om bord la vi planen. Så lagde Lisa litt aktivitet på Facebook for å skape engasjement på Facebook. Det gjorde det, og vi fikk også redaksjonelt innhold ut av det.

Under turneen vervet trioen fra Avisa Lofoten abonnenter gjennom å møte dem utenfor butikker i området. I tillegg holdt de en populær konkurranse på Facebook, og arrangerte sågar konsert med redaktør Kleppe-Holm.

– Konsertene fungerte så bra. Det var da koronaen begynte å løsne taket litt igjen, og folk trenge å møte hverandre. Det var så populært, og folk var så glade for det, sier eier Lisa Alvestad til Medier24.

Ble sendt rett på kjøkkenet

Da Espen Egil Hansen kom fram til Værøy i Lofoten for å være med på turneen var det imidlertid ikke Hansens redaksjonelle eller økonomiske ferdigheter som ble satt på prøve.

Arbeidskraften hans trengtes heller på kjøkkenet, mente redaktør Holm-Kleppe og eierne.

Sju minutter etter at helikopteret hadde landet på Verøy, ble jeg spurt om jeg kunne å lage hvalgryte. Da svarte jeg at jeg aldri hadde prøvd det. Fint, svarte redaktøren, forteller Hansen til Medier24.

Og fortsetter:

– Så ble jeg kjørt bort på et lite brakkehotell. Der sto det en pose med hvalkjøtt, noen gulrøtter og fløte. Så fikk jeg en hurtiginstruks og beskjed om å ha middagen klar om én time.

Eier Lisa Alvestad forteller at Hansens kulinariske evner er gode.

– Det var kjempegodt, og helt nødvendig før vi skulle videre på pub- og quizkveld, ler Alvestad overfor Medier24.

Alvestad og Røkke er likevel krystallklare på at Hansens redaksjonelle og næringslivsmessige erfaring har vært uvurderlig for dem.

Det har vært litt surrealistisk å få hjelp av mannen som rundet Schibsted og ruslet ut, mens vi har kavet på. Nå har vi fått bekreftelse på at det vi har gjort er riktig, og så har han vært hyggelig pedagogisk når det har vært ting som kunne blitt gjort bedre, sier Røkke.

Mener Avisa Lofoten slår Aftenposten på én ting

Espen Egil Hansen forteller at han har latt seg imponere av Avisa Lofoten.

Han mener han selv har lært mye av å jobbe sammen med Røkke, Alvestad og Kleppe-Holm. Spesielt har han latt seg fascinere av gjengens evne til å prioritere ressurser.

– Man skjærer ting mer inn til beinet, fordi man ikke har ressurser i en avis som Avisa Lofoten. Det er mer brutalt. Man må mye fortere lære å finne ut av hva man holder på med, og hva man kan gjøre annerledes når ting ikke funker.

– Jeg synes de er bedre enn Aftenposten til å velge bort, og til å forstå hva man ikke skal gjøre. Posisjoneringen av medier i dag handler om det. Man må være tydelig, være annerledes enn de andre og forstå sitt publikum. Der er de veldig gode, sier Hansen.

– Har du reflektert over at dere er med å legitimerer de sosiale mediene gjennom å være med på programmet?

– Jeg har selvfølgelig tenkt tanken. Men jeg føler jeg gir Facebook mer bank enn ros. Jeg har vært, og er kritisk til Facebook, og var med på å starte debatten om Facebook. Akkurat her synes jeg de gjør en god jobb.

– Det er et godt program som ikke handler om Facebook. Da synes jeg det er greit å støtte opp om, sier Hansen til slutt.

Powered by Labrador CMS