På bildet er Ove Mellingen, sjefredaktør i Telemarksavisa
Ove Mellingen, sjefredaktør i Telemarksavisa

MENINGER:

Å gå på en Facebook-smell

«Å bli gjenstand for debatt på grunn av en privat Facebook-oppdatering, er alles skrekk. I kampens hete, kan man komme til å uttrykke noe privat, som ikke tåler dagens lys og granskende kritikk», skriver Ove Mellingen.

Publisert

Jeg ble gjort oppmerksom på at den tidligere VG, E24, Nordlys-journalisten Erik Magnus Samland, hadde tatt utgangspunkt i noe jeg hadde skrevet på min private Facebook-side og ut fra det kommet med et ganske urimelig angrep på Amedia.

Dette er innlegget som svares på. 

Nå skal ikke Amedia måtte stå til ansvar for alt jeg måtte mene på Facebook, så det var med ganske bange anelser jeg lette tilbake til oppdateringen som ble gjenstand for vidløftige refleksjoner.

Lykken er bedre enn forstanden og det viste seg at det jeg hadde skrevet på Facebook, var nøyaktig det jeg mente. Og mener. 

Her er teksten som Samland viser til i forbindelse med at jeg ønsker Amedias satsing i Kristiansand velkommen:

«Dette er faktisk en veldig god nyhet for folk i Kristiansand. Og for oss som er opptatt av §100 i Grunnloven. Ikke minst det som står slik: «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale».

Meningsmonopol er aldri bra. At folk i sørlandets hovedstad nå både kan følge Start tett på vei mot toppdivisjonen og få mer meningsbrytning opp mot valget i september er en virkelig gladmelding. Og to av de flinkeste pressefolkene jeg kjenner, Gunnar Stavrum og Marianne Drivdal, skal sørge for prosjektets kvalitet. Gratulerer!»

Jeg har de 30 siste årene jobbet for Telemarksavisa (TA) i Skien. I rundt 100 år (fra 1921) har TA sørget for at ulike meninger har kommet til uttrykk i Telemark. Kun under krigen hadde vår hovedkonkurrent Varden monopol i nesten fem år.

Før jeg begynte i TA i 1993, jobbet jeg i mange år for BA i Bergen. Takket være BA var ikke Bergens Tidende (BT) meningsmonopolister i den byen i Norge med de sterkeste meningene. 

Fra 1907 til 1990 hadde Fædrelandsvennen avisa Sørlandet som konkurrent i Kristiansand. Da Sørlandet gikk over ende for 33 år siden, fikk Fævennen en så dominerende posisjon i den lekre sørlandsbyen, at det neppe var bra for lokaldemokratiet. 

At Amedia nå skal bidra til mer meningsmangfold i sørlandsbyen er en strålende nyhet. Ikke bare for sørlendingene, men for alle som tror at gjennom meningsbrytning og sunn debatt - utvikler vi landet vårt. 

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS