Sjefredaktør i Altså, Ida Eliassen-Coker

Altså på pengejakt: Må ha millioner for å overleve

Altså og Ida Eliassen-Coker må klare seg frem til neste høst. Nå flørter de med leserne med en emisjon. 

Publisert Sist oppdatert

Det har vært noen tunge år for magasinet Altså og redaktør Ida Eliassen-Coker.

I fjor hadde de 1,4 millioner kroner i kortsiktig gjeld, og måtte selge unna tidligere utgaver og kalendere for å holde seg flytende.

Nå skal magasinet ut og hente penger i form av en emisjon, forteller Eliassen-Coker til Medier24.

– Det blir en slags folkefinansiering siden minste tegning er 1600 kroner. Så vi retter oss først og fremst mot egne lesere, forteller hun til Medier24.

– Har vært mye greier

I tillegg har de fått med seg tre nåværende investorer på til sammen 700.000 kroner.

– Planen er å hente to til fem millioner kroner. Og det skal gjøre at vi holder oss gående frem til september 2024, sier hun.

Eliassen-Coker sier det har vært et år med mange hendelser.

– Jeg føler det har vært mye greier med oss nå. Og jeg skjønner om folk tenker «åh, skal de ha penger nå igjen? Skal de aldri klare seg selv?» Men sannheten er at vi har veldig gode svar på alt, sier hun.

Blant tingene som har gitt Altså motstand er da annonsene deres ble blokkert av Facebook og Instagram høsten 2020

Bakgrunnen var fordi forsiden i et nummer frontet et bilde av Noelia Morales, som har fjernet ett av brystene sine, som følge av brystkreft. Det tok halvannet år før konflikten ble løst.

Sjefredaktør i Altså, Ida Eliassen-Coker

– Mye byråkrati

Denne gangen har de satt en klar plan for hva som skal skje etter september neste år. 

For de har planer om å søke pressestøtte.

– Men så er det jo byråkrati der, så det tar jo minst ett år og ni måneder å få pressestøtte, fordi man må produsere fra 1. januar for å kvalifisere året etter, sier Eliassen-Coker og legger til:

– Da kan man jo spørre seg hvem dette er laget for. For man må kunne holde seg flytende alene ganske lenge, sier hun.

Målet er å hente opp mot fem millioner kroner denne gangen.

– Vi kunne klart oss med to. Men nå har de ansatte her stått i litt for mange kriser de siste årene, og vi ønsker at dette skal være en sunn arbeidsplass, og at vi ikke konstant skal leve på sparebluss, sier hun.

Og Eliassen-Coker mener det nok ikke er store penger i magasinet.

– Det er ikke en enhjørnings-bedrift dette. Men vi har truffet noe, og har en merkevare som folk blir ekstremt lojale til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS