I oktober meldte magasinet Altså at de sliter med økonomien og hadde 1,4 millioner kroner i kortsiktig gjeld som forfalt innen nyttår.
For å få inn penger har magasinet primært valgt å selge unna tidligere utgaver og kalendere. I tillegg har det kommet inn donasjoner.
– Hva er siste status hos dere nå, etter nyttår?
– Nå har vi vel litt over 300.000 kroner igjen i gjeld som har forfalt, så vi trenger fortsatt å selge ut tidligere utgaver som er på lager, og selge resten av kalenderne. Vi har allerede solgt 3.200 kalendere som vi er veldig fornøyd med, men vi har 800 igjen, sier grunnlegger og sjefredaktør Ida Eliassen-Coker til Medier24.
I tillegg har de vært i kontakt med Kulturdepartementet.
– Vi venter på svar om ekstraordinær støtte slik at vi kan publisere digitalt og dermed kan kvalifisere for pressestøtte i 2024.
Frir
For å klare å berge skuta er de avhengig av støtte enten fra Kulturdepartementet eller tilsvarende investering.
– Vi er åpen for kontakt med investorer.
– Du frir til investorer?
– Ja, jeg tror dette er en veldig god mulighet. Jeg hadde helt klart lagt enda flere penger i prosjektet hvis jeg hadde hatt muligheten.
Altså mottar i dag ikke noen offentlig støtte.
For å klare driften og omstillingen er de avhengig av 1,7 millioner kroner. Og for å kvalifisere til pressestøtte trenger de å øke antall saker i uka.
– Vi må publisere cirka ni saker i uka for å kvalifisere for pressestøtte. Da er det litt som skal til, sier hun.
Derfor leter de etter en redaksjonelt ansatt til for å kunne produsere i det volumet. Frilanserne skal også produsere mer.
– Har dere råd til det?
– Vi må i tillegg sette opp prisen, men vil selvsagt si fra til abonnentene våre før dette skjer.
Har trua
Til tross for en vanskelig økonomisk situasjon tror sjefredaktøren at magasinet består.
– Det er ikke et faktum ennå, men spør du meg så sier jeg at vi overlever, kommenterer hun, og kaller seg samtidig en ukuelig optimist, noe som kanskje kan styrkes av responsen magasinet har fått etter meldingen tilbake i oktober.
– Den har vært utrolig overveldende, men ikke overraskende for oss. Vi har hatt støtten hele tiden og kjent på en lojal leserskare. Alle utenfor blir overrasket over hva våre følgere gjør for å sikre at vi fortsetter å komme med tilbudet, forteller Eliassen-Coker.
Men hva skjer med magasinet på papir?
– Å videreføre Altså som konsept er prioritert, så blir papirversjonen en luksus vi håper å få til, avslutter hun.