Mandag er det igjen klart for Arendalsuka, og politikere, media
og organisasjoner samler seg på Sørlandet.
Flere mediehus, organisasjoner og konserner har egne programposter,
men i motsetning til i fjor skal for eksempel hverken VG eller Bergens Tidende arrangere egne sesjoner. I fjor hadde de blant annet live-innspilling av podkast.
Konsernet Schibsted velger i år å spare penger istedenfor å ha like mange poster som de pleier.
– Vi har vanligvis hatt fast plass på Clarion Hotel Tyholmen
hvor vi har arrangementer både av mediehusene og av Finn.no. Men i år gjør vi
ikke det, sier Øyvind Vormeland Salte, kommunikasjonssjef i Schibsted, til
Medier24.
Han forteller at konsernet så at Arendalsuka var en utgiftspost
det kunne spares på.
– Det koster å arrangere der, i tillegg skal det mange
mennesker i sving for å få dette i stand. Og Arendalsuka er blant mange initiativer
man kan legge ressurser i. I år nådde de ikke opp, men det betyr ikke at vi
ikke kommer tilbake, sier Salte.
Han legger til at selv om Schibsted ikke har egne arrangementer
i år, har mediehusene selv noen poster. Blant annet E24 og Aftenbladet har programposter.
– I tillegg er det mange Schibsted-ansatte som reiser
nedover, både for å arrangere og for å dekke, sier han.
Har to dager
Agderposten har i likhet med i fjor Mediescenen i sine lokaler
i Arendal. Sjefredaktør i Agderposten, Katrine Lia, sier til Medier24 har de
har skalert ned antallet arrangementer.
– I fjor hadde vi tre dager, i år ble det to. Noe av det skyldes
også at Fædrelandsvennen ikke arrangerer sammen med oss i år, sier Lia.
Fædrelandsvennen hadde i fjor egne arrangement i tillegg til å være en del av Mediescenen.
Organisasjonene som deltar på Mediescenen i år er Norsk Journalistlag, MBL, Media City Bergen, Fagpressen, Norsk Presseforbund, TV 2 og Polaris.
Lia mener de i fjor nådde folk som ellers ikke har noe forhold til presseetikk og mediedebatter.
Hun trekker blant annet frem hvordan lokale Agderposten-lesere fikk mulighet til å snakke rett til bransjefolk og politikere, under Mediescenens debatter.
– Vi arrangerte selv en debatt på Mediescenen om Arendalsuka mange paradokser. På den ene siden er alt som kan krype og gå av politikere, mediefolk og organisasjonsmennesker i Arendal under Arendalsuka. På den andre siden har du et lokalt publikum som går på debatter, men som samtidig ender opp som publikum for travle politikere som ikke har tid til dem. Den debatten er viktig å ta under en festival som kaller seg et dansegulv for demokratiet, sier Lia.
Hun legger til at de er veldig fornøyde med å få med seg TV 2, som skal holde folkemøte med utenrikskorrespondentene.
Forsvarer satsningen med streaming
Dagens Næringsliv har også blitt et fast inventar på Arendalsuka.
Istedenfor å skalere ned slik Schibsted gjør, skal de i år ha flere arrangementer enn de hadde i fjor. Det forteller direktør i DNX, innholdsbyrået til Dagens Næringsliv, Tonje
H.A. Nordan til Medier24. De har nærmere 50 arrangementer i løpet av uka.
– Men det er ikke slik at alle er redaksjonelle. Vi har også arrangementer fra partnerne våre, sier Nordan.
Avisen har hatt et eget «DN-telt» siden 2017 med fysiske arrangementer.
– Da Arendalsuka ble kansellert i 2020, hadde vi digitale
arrangementer som vi streamet fra DN i Oslo, og distributerte på DN.no og det
var svært vellykket. Så etter det har vi tatt med oss streamingen til Arendal
også, forteller hun.
De sender nå både live på DN i tillegg til å legge ut
arrangementene i ettertid.
– Da når vi såpass mye bredere, og forsvarer satsingen,
forteller hun.
Og for DN er Arendalsuka viktig.
– Besøksmessig er det en viktig arena hvor vi får vist frem
samfunnsoppdraget vårt, og merkevaren.
For ordens skyld: Medier24 arrangerer også arrangementer under Arendalsuka i år.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no