NHST Media Group bytter navn til DN Media Group. Navnebyttet ble informert på et allmøte for de ansatte mandag ettermiddag.
I tillegg får konsernet en ny logo.
– NHST er fire litt krevende bokstaver å si i rekkefølge. Det er mye kjærlighet til historien vår, men bokstavene som sådan har ikke hatt sterk merkevareeffekt i Norge eller internasjonalt, sier konsernsjef Trond Sundnes til Medier24.
Derfor startet de arbeidet med å se på merkevaren for ca. ett år siden, først internt, så noe eksternt. Mesteparten av arbeidet med logo og branding er gjort internt.
– Det var en innsiktsfase som ble gjort ved siden av vanlig jobb. Så begynte vi å jobbe med visuell identitet uavhengig av navn. Det var et poeng for oss å løfte den visuelle identiteten. For mange er det like viktig, og det var litt etterspurt internt, forklarer Julie Lundgren.
Endringene trer i kraft i begynnelsen av mars.
– Jeg er blitt veldig begeistret, og er veldig fornøyd med navn og logo, kommenterer Sundnes.
Ønsker å bli attraktive
I fjor omorganiserte konsernet, og flyttet arbeidsplassen til mange av de ansatte fra publikasjonene til NHST.
– Da er det enda viktigere å ha et bra merkenavn og en sterk merkevare for konsernet. Vi ønsker også å bli en mer attraktiv kommersiell partner på annonsesiden og abonnementssiden.
– Har NHST vært en svak merkevare?
– Den har ikke vært sterk nok, og den har vært vanskelig å bygge opp. Bokstavene har vært krevende. Da vi gikk inn i prosjektet så var det med utgangspunkt i at vi føler at merkevaren ikke har sittet som den burde, sier Sundnes.
– Vi har gått i gang med prosjektet fordi vi skal ha en merkevare som vi skal bli gjenkjent for, og vi ønsker å tiltrekke oss mer folk. Vi har ambisjoner om vekst, og derfor ønsker vi en sterkere merkevare.
DN Media Group
DN Media Group består av følgende publikasjoner:
Dagens Næringsliv
Upstream
Recharge
Europower
Intrafish
Fiskeribladet
Tradewinds
Kystens Næringsliv
Hydrogen Insight
Tilbake til røttene
NHST står for Norges Handels og Sjøfartstidende, og har røtter tilbake til 1889, da Norges Sjøfartstidende ble etablert, som er opphavet til Dagens Næringsliv.
– DN (Dagens Næringsliv) er det sterkeste merkevarenavnet vi har, kjent av 70 prosent av Norges befolkning. Det er også historie; det er der det startet. Uten DN hadde ikke gruppen vært til stede, sier Sundnes.
Selv om mediedivisjonen får nytt navn vil holdingsselskapet NHST Holding og NHST Marketing Technology beholde navnene sine.
Sundnes innrømmer at i begynnelsen var det ikke det mest opplagte navnet.
– Men etter å ha gjort mye research internt og internasjonalt, der de forteller historien om hvor vi kommer fra, så var det ei historie som satt hos mange. Det forarbeidet vi har gjort internt har støttet at vi har endt opp der vi er nå, forklarer han.