– 4.ETG er død, leve 4.ETG, skriver Iver Daaland Åse etter det ble kjent at NRK legger ned prosjektet.
Skjemdump/NRK
MENINGER:
Skal NRK fortsette å holde seg relevante må man utvikle slike satsinger, ikke legge dem ned
«Å slutte med en satsing man vet treffer en yngre målgruppe er fort å skyte seg selv i foten», skriver Iver Daaland Åse.
Tirsdag ettermiddag kom nyheten om at NRK legger ned produksjonen NRK 4.ETG, et konsept som over 5 år har funnet sin form i det spontane, uortodokse og humoristiske.
Personlighetene i konseptet har hatt sitt fremspring fra mer folkelige og utradisjonelle veier inn i mediebransjen, og har på den måten bidratt til en mer levende og folkelig programflate i et ellers tradisjonsstyrt mediehus.
På samme måte som satiriks i sin tid sparket opp enkelte dører på Marienlyst har 4.ETG satt nye grenser for hva slags innhold en allmennkringkaster kan levere, og har med en særegen humoristisk og ungdommelig stil truffet en målgruppe resten av medienorge drømmer om å treffe selv.
Derfor er det trist å se hvordan NRK legger ned satsingen etter 5 korte år, når en endelig har funnet ut hva greia skal være og profilene er trygge på flaten de leverer til.
Det er greit nok at kanalen må se på hvilke satsinger en skal prioritere og hva som er “liv laga”, særlig i en stadig mer trykket økonomisk situasjon, men å slutte med en satsing man vet treffer en yngre målgruppe er fort å skyte seg selv i foten.
NRK har de siste årene klart godt å holde seg relevante, og som en offentlig aktør i mediebransjen er de i en særstilling at de kan prioritere innhold som ikke tjener penger.
Skal NRK fortsette å holde seg relevante må man utvikle slike satsinger, ikke legge dem ned. Å etablere noe nytt er ikke bare enkelt, det har NRK selv bevist med gaminghuset LL35. Da er det viktig å vedlikeholde det som funker. Skal man senere gjøre noe tilsvarende etter 4.ETG kan det fort bli å ta et unødvendig hopp etter Wirkola.
4.ETG er død, leve 4.ETG
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.