Under mediepolitisk debatt på Arendalsuka tidligere denne måneden fortalte
generalsekretær i Landslaget for lokalaviser (LLA), Tomas Bruvik, at det så mørkt
ut for norske lokalaviser.
– Det går ikke så bra som det har gjort i de siste årene. Og
flere jeg snakket med etter debatten mener jeg tok litt hardt i, men vi må
forholde oss til fakta, sier han til Medier24.
En undersøkelse i 30 av de 114 medlemsavisene i LLA at 80
prosent har hatt nedgang i annonseinntektene det siste halve året.
40
prosent har opplevd en halvering i inntektene.
– Det er trist lesing, sier Bruvik.
Tror noen må legge ned
LLA-sjefe legger til at norske aviser at opplevd opplagsvekst over
ganske lang tid.
– Det ser vi en klar stopp for nå. Det er flere som snakker
enn nedgang enn som snakker om vekst. Og det er jo brukerinntektene som skal
kompensere for annonsefallet. Og for lokalavisene sin del er det mange som
fremdeles har en stor den av inntektene på papir, sier han.
Og legger til:
– Hvis man ikke har klart å omstille seg digitalt, begynner
det å svi nå, når prisene på trykk og distribusjon har økt så mye. Og det ser
vi med at mange aviser kutter i frekvens, og ikke er så nøye med hvilke dager
de kommer ut på.
– Det er nok som vi har sagt i mange år, det er ikke sikkert
det er leserne som tar knekken på papiravisen, det er rett og slett alle andre
forhold, sier Bruvik.
– Tror du det er noen aviser som vil måtte legge ned i tiden
fremover?
– Ja, det tror jeg nok ikke er umulig. Men vi får for alt
i verden håpe at det ikke blir mange. Men at det blir noen, ja, sier Bruvik.
Han påpeker likevel:
– Så må vi ikke se helt svart på det heller. For det dukker jo
opp nye aviser på steder man ikke trodde det var plass til flere. Og de nye
avisene som kommer er selvfølgelig bare digitale.
Amedia eier
totalt 106 aviser i Norge, mens Polaris Media eier 61 aviser.
– Må det oppkjøp til for av flere av lokalavisene skal
overleve?
– Det ville nok både Per Axel Koch og Anders Opdahl sagt ja
til. LLA har jevnlige møter med konsernene og vi har sterk tro på at mange av
de privateide avisene i fremtiden vil samarbeide tettere med konsernene om
teknologi.
I sommer la Tellef S. Raabe fram sin doktorgradsavhandling
om medieøkonomi.
– Så tror jeg det blir litt feil å se at det hadde blitt så
ille som i USA uten konsernene. For du ser at det er flere privateide
lokalaviser som har klart seg ufattelig godt gjennom digitaliseringen, sier han
og legger til:
– Privateide aviser har større utfordring enn konsernaviser,
spesielt med tanke på teknologi.
Bruvik er også redd for hva som skjer når papiravisen dør.
– Vi mister noe med den digitale tranformasjonen, noe som gjør
at folk er glad i papiravisen. Du blir mer selektiv på hva du klikker deg inn
på på nett. Før ville du bladd igjennom hele avisen og lest mye mer, sier Bruvik.
I tillegg mener han vi tidligere levde mer i lokalavisen.
– Det har vært slik at man ble født og døde i avisen. Hele
livsløpet ble liksom dokumentert i avisen. Konfirmasjon, bryllup. Det skjer
ikke på samme måte nå, sier han.
– Det må en finne en god løsning på, tror jeg.
Men selv om Bruvik nå er klar på at de mørke skyene er over
bransjen, og at man er ferdig med å rope «ulv, ulv», tror han bransjen vil
klare seg.
– Det kommer til å gå bra, men jeg tror det er noen tøffe år.
Det vil bli noen virkelig tøffe omstillingsår for mange. Og så håper jeg alle
overlever.