Tellef Raabe
Foto: Torill Henriksen
Tellef Raabe tror flere lokalaviser ville gått konkurs uten Amedia
Han har brukt årevis på å studere digitalisering av mediene. Dette er funnene.
Tirsdag ble Tellef S. Raabes doktorgradsavhandling, som er
levert til sensur ved University of Cambridge, presentert i et lanseringsarrangement
på Pressens Hus.
Raabe har forsket på den økonomiske utviklingen
i det norske avismarkedet, og han argumenter for at ingen andre land har
håndtert den digitale omstillingen bedre enn Norge. Under arrangementet la
han fram de viktigste funnene.
Raabe påpekte at han fremdeles ikke har fått
disputert, grunnet streik i Storbritannia som har vart siden april.
I arbeidet med doktorgraden har Raabe blant annet studert de fem største avisene i Norge. Han brukte også seks uker på hver
av avisene, og fikk være med på det daglige arbeidet, og interne møter.
Han har i arbeidet også sett på økonomien. Han
viste til at på 20 år er 69 prosent av løssalgsinntektene borte, 36 prosent av
omsetningen er borte, samtidig er det en 45 prosent oppgang i
abonnementsinntektene.
– Selv når man trekker ut unntaksårene med pandemi,
ser man er solid lønnsomhet i bransjen.
Moms-grep
Han viste til at i USA og andre land var
situasjonen en helt annen i det digitale skiftet.
– I USA var konsekvensene at man mistet 81
prosent av annonseinntektene på 14 år, og 60 prosent av opplaget på 30 år. Og
globalt har aviser mistet om lag 50 prosent av annonseinntektene.
I konklusjonen sin viste Raabe til hvilke
likheter det norske markedet, og andre land i Norden, som rikdom, sterke
tradisjoner til nyhetslesing og samme annonseutvikling.
– Men Norge fjernet momsen på digitale abonnement
3–4 år før Sverige, Danmark og Storbritannia fordi Norge var utenfor EU, sier
Raabe og legger til:
– Jeg tror dette hjalp mediebransjen i en
kritisk overgangsfase.
Gode for mediemangfoldet
En ting han vektlegger i sin konklusjon er
konsolidering.
– Jeg tror mange flere lokalaviser hadde gått
konkurs om det ikke hadde vært for Amedia.
Han legger til at det er noe det alltid vil
være debatt om.
– Det vil alltid snakkes om de har spist seg
for store. Men økonomisk sett har det vært en gode for mediemangfoldet.
Han legger også til at samarbeid på tvers av
konserner har vært en faktor.
– Både samarbeid med infrastruktur og på trykk
og distribusjon har vært viktig.