(ARENDAL): Har det noe å si hvem som eier avisene? Det var spørsmålet som ble stilt under Arendalsukas nest siste dag.
I dag eier Amedia totalt 106 aviser i Norge, mens Polaris eier 61 aviser. Begge konsernsjefene var invitert til debatt om mediekonsernenes makt.
Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch, mener konserneierskapet styrker mediemangfoldet.
– Det gjør det enkelte mediehus i stand til å gjøre jobben sin. Det er ingen land i verden hvor de gamle papiravisene har kommet lenger i den digitale transformasjonen enn i Norge. Og hvis man ser på USA, så har de i denne perioden mistet 1800 lokal aviser. Hva slags land hadde vi hatt hvis alle disse avisene hadde lagt ned?, sier Koch.
Mener nettavisene er halvveis i livet
På spørsmål om Amedia-avisene er for like, svarer konsernsjef Anders Opdahl at man skal anerkjenne at det finnes en viss tradisjon i hvordan nyhetene blir presentert, men at det er mindre viktig i en digital verden.
– Det at man bruker den eller den fonten er ikke like viktig lenger, sier Opdahl og mener det blir produsert mer unik journalistikk i dag enn for fem år siden.
Amedia-sjefen trekker fram at han er langt mer bekymret over at store aviser og meningsbærende aviser har sluttet med daglige lederartikler, enn hvordan avisenes font ser ut.
– De daglige lederartikler har vært den institusjonelle ryggraden i tilblivelsen av avisene. De blir avviklet og man skylder på digitalisering. Det er mye større grunn til bekymring. En avis uten mening hver dag er en meningsløs avis, var budskapet fra Opdahl.
Samtidig tror han ikke at den daglige lederartikkelen på 2000 tegn, og som pleier å stå på side to, bare skal digitaliseres som en løsning for fremtiden.
Han trekker heller frem korte formater som en post eller en slags «tweet», lyd eller levende bilder på deres egne plattformer, hvor avisen kan gi uttrykk for sin egen mening.
– Det sier jeg også til mine kollegaer internt i Amedia. Vi lever i en verden hvor alle mener noe. Hvorfor skal ikke avisene mene noe?, spør Amedia-sjefen.
Administrerende direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, er klar på at det er avhengig av hvordan mediekonsernene bruker makten sin.
Det kan bli for mye stoffutveksling, og de kan se like ut. Og de kan operere i det samme markedet, så da er det viktig at de faktisk er konkurrenter. Men så kan det også være andre veien, at det er risiko for at avisene må legge ned, sier Velsand.
Hun legger til at det gjøres vurderinger i hver enkelt sak.
– Når disse gutta ved meg vil kjøpe noe nytt, skal konkurransetilsynet se på det, og vi i Medietilsynet skal komme med en uttalelse.
Opdahl er enig i at den norske mediebransjen ville sett annerledes ut uten konsernene.
– Å si at alt ville sett bekmørkt ut, blir vanskelig å slå fast. Men det ville blitt mindre penger til journalistikk og mer penger på å opprettholde strukturen, sier han og legger til:
– Vi ser ofte det når vi kommer inn i en avis, at de har brukt uforholdsmessig mye penger på støttefunksjoner. Og det er noe vi kan gjøre, så kan de bruke penger på journalistikk.
Velsand ble spurt om hun trodde det på et tidspunkt være bare tre aviseiere og ingen frittstående.
– Det er ikke er godt å gi et klart svar på. Men vi ser at det har vært en økning i konserneierskap siden 2017, og det vil nok komme flere, sier hun.
Opdahl mener måten aviser blir distribuert og konsumert vil endre seg dramatisk fremover.
– De som tror at nettavisene er end game, tar feil. Nettavisene er halvveis i livet. De passer meg og de som er fem år yngre, sier Amedia-sjefen.
– Intellektuell serranoskinke
Konsernsjefene ble også spurt om det vil bli flere nye aviser i nye markeder, i tillegg til oppkjøp.
– Det er dyrt å starte aviser. Men vi ønsker klar å fylle blindsonene vi har i landet. Det finnes områder med tre fire tusen mennesker, hvor det er plass til en bra lokalavis. Men det er vanskelig å starte nye aviser, sier Opdahl.
Medier24s egen redaktør, Cornelia Kristiansen, var også invitert til debatten. Hun spurte konsernsjefene om hva de tenker om at dagligvarebransjen og bokbransjen er eid av få konsern.
– Som kunde ønsker jeg lavere pris, men dette er noe annet. Journalistisk lager vi lokal, intellektuell serranoskinke, ikke servelat. Bokbransje kan jeg for lite om, sier Opdahl.
Polaris-sjefen svarer at dagligvarebransjen taper på at butikkene er like fra Lindesnes til Nordkapp.
– En Rema er kliss lik overalt. Vi gjør ikke det. Avisene får lov å bygge sin egen merkevare. Man taper på at det ikke er mer dynamikk, sier Koch.
For ordens skyld: Debatten «8/10 medier eies av en håndfull konserner. Er det problematisk?» ble arrangert av Medier24. Debattleder var administrerende direktør Erik Waatland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no