Teknisk sjef for Kundeservice, Håvar Fjerdingen, og informasjons- og opplæringsleder Kari Norset Salater på Norske Skog Skogn

Papirprisen doblet seg på ett år: Kostet avisene over 100 millioner

På få år har mengden avispapir i Norge blitt halvert. Samtidig har prisen på papiret skutt i været.

Publisert Sist oppdatert

I 2022 kom et kraftig
hopp i papirprisen.










Resultatet ser konsernene
på bunnlinja fortsatt.

(SKOGN): MBL anslår at norske aviser til sammen har måttet betale et sted mellom 100 og 150 millioner kroner ekstra for prishoppet.

Polaris Media brukte 40 millioner kroner mer på avispapir i 2022 enn året før.

For Amedia er tallet 23 millioner. Schibsted oppgir at utgiftene knyttet til papir økte med 50 prosent i den norske delen av selskapet, men ønsker ikke å oppgi beløpet.

– Vi har aldri vært med på en lignende prisøkning. Tidligere mente vi at en økning på 30 prosent var mye, men dette var en dobling, sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Fra 2021 til toppunktet i slutten av 2022 økte markedsprisen fra 400 euro per tonn til 900 euro per tonn. Samtidig gikk prisen for distribusjon i været, noe som øyeblikkelig førte til kraftige kutt både hos Polaris Media og Schibsted.

På kvartalsfremleggingene i 2022 ble papirprisen alltid et tema.

De fleste papiravisene Norge kjøper papir fra Norske Skog og svenske Hylte Paper gjennom en felles avtale. Selskapet Papirkjøp AS, som er heleid av Mediebedriftenes Landsforening, står for innkjøpene. I år vil de kjøpe ca. 30 000 tonn avispapir gjennom avtalene.

På få år har mengden avispapir
kjøpt inn gjennom avtalen blitt halvert.

Daglig leder i Papirkjøp AS, Bjørn Wisted, forteller til Medier24 at reduksjonen i papirkonsum begynte lenge før prisen gikk i været.

– I mars 2016 fikk vi momsfritak på digitale nyhetsmedier, som gjorde at man kunne satse for fullt digitalt, sier han.

Allerede året etter bestilte Papirkjøp AS 10 000 tonn mindre.

– Jeg tror det er riktig å si at papirprisen er et element, men det er også kostnaden på distribusjon. Det er et totalbilde, og fremtiden er det digitale produktet.

På Skogn ligger Norges eneste avispapir–fabrikk, Norske Skog Skogn.

De er den største leverandøren i Norge.

Samtidig som de leverer papir til norske aviser, har de også store kunder i UK.

I løpet av en time produserer de 70 tonn papir.

Medier24 fikk bli med inn på fabrikken og følge papirets reise.

Papiret lages etter ordre, for forskjellige
aviser vil ha forskjellige størrelser.










Rullenes bredde varierer
fra 40 cm til 2,38 meter.

Ikke redd

Fabrikken er en av de største avispapir-fabrikkene i Europa, og har i underkant av 400 ansatte.

Teknisk sjef for Kundeservice, Håvar Fjerdingen, og informasjons- og opplæringsleder Kari Norset Salater har begge jobbet hos Norske Skog i henholdsvis over 25 og år og blir med Medier24 rundt på fabrikken.

– Hva skjer med dere hvis papiravisen skulle dø?

– Før den tid kommer fabrikken til å vurderer andre alternativ. Akkurat nå har Norske Skog konvertert to maskiner for å produsere emballasje i Frankrike og Østerrike som lager emballasje, mens vi lager avis, sier Salater, og sier at tenker på avisdøden, men at de ikke er redd for at det skal stoppe fabrikken med det aller første.

Fabrikken har også store kunder i UK, som Telegraph, The Guardian og Daily Mail og The Sun, og det er der deres største marked er.

– Vi ser jo at tallene går ned også i UK og andre deler av Skandinavia. Fordelen i Skandinavia er at det er mer abonnementsdrevet, sier Fjerdingen.

Når papirmassen går inn i maskinen, består den av en prosent fiber, og resten vann. Papirmaskinen kjører i ca 80 kilometer i timen, hvor papirbanen formeres, presses og tørkes til ca 91-92 prosent tørrstoff.

Merker nedgangen

Fjerdingen forteller at det er flere grunner til at papiret har blitt dyrere det siste året.

– Det er veldig sammensatt. Krigen i Ukraina har ført til en økning i energiprisene, i tillegg har råvarene, altså granen og returpapir, samt andre innsatsfaktorer, blitt mye dyrere.

– Det merkes at salget av papir går ned. Men vil selger til hele Europa og Asia. Så nedslagsfeltet er stort og mulighetene er mange, sier Fjerdingen.

I dag har fabrikken tre papirmaskiner. To av papirmaskinene bruker delvis resirkulert papir, men ny-fiber fra tømmer er likevel den viktigste råvaren. Men fabrikken skal snart slutte med resirkulert papir.

– Kvaliteten og prisen på returpapir går bare feil vei. I tillegg merker vi at tilgjengeligheten på returpapir har blitt vanskeligere. Emballasjebransjen kjøper også returpapir som vi kunne brukt, sier Fjerdingen og legger til:

– Hvis noen hadde sagt det for ti år siden, ville jeg nok ikke trodd det, sier Fjerdingen.

– Men vi er mer positivt stilt, for vi har muligheten til å gå over til å bruke kun ny-fiber fra tømmer. Mange fabrikker har ikke den muligheten, legger Salater til.

Tror prisen vil synke

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, mener det var direkte uklokt av produsentene å sette opp prisen så mye.

– Kapasitetutviklingen hos avispapirprodusentene er veldig lav, så vi forventer at prisen går kraftig ned i løpet av året. Prisen har vært altfor høy.

Selskapet Papirkjøp AS forhandler nå pris per kvartal. Wisted forteller at det i Q1 i år ble en moderat økning i prisen.

– Men for Q2 som vi forhandlet nylig, har vi en ganske stor prisreduksjon på tosifret antall prosent ned, forteller han.

– Er dette prisnivået den nye normalen?

– Den nye normalen er i alle fall ikke 900 euro. Det kan være krevende å tenke at man skal ned igjen til 400 euro, men vi skal langt ned.

– Vi skal nok ned til et sted mellom 500-600 euro, sier han.

Bjørn Wisted i Papirkjøp AS og Mediebedriftenes Landsforening
Powered by Labrador CMS