(KØBENHAVN): Det danske medieselskapet Watch Media lanserte sin første tittel FinansWatch i Norge i 2020. Hopper man til 2024 er status syv titler og rundt 40 i den norske organisasjonen.
Men tallene er fortsatt røde. I 2022 gikk selskapet i Norge med 15,4 millioner i minus.
– Røde tall er som forventet. Å bygge abonnementsbaserte medier tar år for å gjøre dem lønnsomme.
Det sier Rasmus Emborg, som er editorial director i Watch Media, til Medier24 på WAN-IFRA-konferansen i København.
– Pengene som vi er villige til å investere i det norske markedet er et resultat av at vi kan se at våre titler utvikler seg i positiv retning, forteller han.
Til Sverige
Nylig ble det også kjent at de lanserer FinansWatch i Sverige. Dato er ikke offentlig kjent.
– Vi lanserer når vi er klare, sier Emborg med et smil.
Men redaktør er på plass. Det ble offentlig kjent i april at Jesper Mothander fra Dagens Industri blir redaktør.
Noen uker før det fikk Watch Medias mulige planer for Sverige oppmerksomhet, da en mal (template) for en kontrakt ble funnet på et toalett på en konferanse i Sverige, noe flere svenske medier har rapportert om.
– Det var et internt arbeidsdokument, og derfor har jeg ikke nogen kommentarer til det. Men ja, noen papirer ble funnet, og det ble noe oppmerksomhet, sier Emborg.
– Hvorfor skjedde det?
– Hvis du kan holde på en hemmelighet, så var det meg. Jeg vet ikke hvordan det skjedde, men det som har skjedd har skjedd.
FinansWatch x3
Når det en gang lanseres i Sverige blir det tre FinansWatch i Norden. Emborg forteller at de har god erfaring med tittelen, som de også lanserte som første tittel i Danmark.
– Vi tror det er et hull i markedet i Sverige for et næringslivsmedie som tar finansindustrien i Sverige seriøst og skriver om emner som er relevante for beslutningstakere i den svenske finansbransjen, kommenterer Emborg.
Om det er eneste tittel i Sverige vil tiden vise, sier Emborg, som holder kortene tett til brystet.
Men han ser muligheter på tvers av landegrensene.
– Hver tittel i landene har en jobb med å produsere nyheter om hva som skjer i sin industri. Men når du ser på hvilke selskaper som gjør business i industrien FinansWatch dekker, så ser du at det er noen som opererer i flere land, sier han.
– Å ha finansreportere i disse landene er en styrke som vi kan dra nytte av med å samarbeide, dele informasjon og gjøre intervjuer sammen. Å lansere FinansWatch i Sverige vil også styrke FinansWatch i Norge og Danmark.
Tror på modellen
Tilbake til Norge. Emborg vil ikke gi avisene deadline for når de skal bli lønnsomme. De ønsker å stå i det lenge.
– Jo mer du lanserer, jo mer må du investere i noen år. Hadde vi bare lansert ett eller to medier, så hadde vi vært mye nærmere å gå i null i dag enn om vi lanserte syv, sier han.
Med allerede lang erfaring i Danmark kan de måle og sammenligne utviklingen i Norge.
– Sammenlignet med våre danske mediers flotte utvikling på samme tid, er vi også veldig tilfredse med utviklingen av våre norske medier. Det er derfor vi er villige til å investere; med en klar tro på at vår norske aktivitet vil bli god business.
Han sier «vi får se» om det blir flere titler i Norge. Han er klar på at de må gjøre det steg for steg, og sier at de ikke har noen spesielle ambisjoner om å få et spesifikt antall titler.
– Motivasjonen var å bygge videre på vår gode erfaring og ta modellen utenfor Danmark med en visjon om å bli et ledende mediehus for B2B-medier med fokus på virksomheter i de enkelte bransjer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no