Jan Thoresen har sett Labrador vokse seg fra noen titalls nettsider til over 300 i 12 forskjellige land.

Norske Labrador har lansert hundrevis av nettaviser: – Har på en måte akselerert

Leverandøren av publiseringsplattformen Labrador har ca. 100 kunder fordelt på 12 land. Planen er å vokse videre.

Publisert

(KØBENHAVN): – Vi er i sluttforhandling med 3-4 store mediehus i Asia, forteller administrerende direktør i Labrador CMS, Jan Thoresen til Medier24 på WAN-IFRA-konferansen i København.

Her står han side om side med flere teknologiselskaper som leverer til mediehus.

– Når vi skal ut i verden så må vi på internasjonale arenaer. Dette er en global konferanse med aviser for hele verden. Det er for å møte dem, sier han.

I 2022 hentet selskapet inn 25 millioner kroner, med mål om å vokse internasjonalt.

Samme år leverte Labrador 208 nettsider. I løpet av 2023 ble det lansert 52 nye nettsider, og i år er de oppe i 315.

– Det har på en måte akselerert. Det er mye stort og smått, men ca. 100 kunder på Labrador, forteller Thoresen.

Ifølge Thoresen går ting etter planen, som er å vokse forsiktig.

– Vi er ikke en Silicon Valley-startup der poenget er å brenne gjennom investorpenger. Vi bygger stein på stein, og bruker litt penger på å satse internasjonalt, forteller han, og fortsetter:

– Vi trenger å bli større for å levere bra nok funksjonalitet til alle. Vi trenger noen flere utviklere, men da må vi også ha flere inntekter.

Jan Thoresen og Labrador har fått plass i resepsjonen sammen med mange andre teknologiselskaper på konferansen.

Spleiselag

Han kaller ideen bak Labrador CMS for et spleiselag, der de bygger teknologi som deles på alle kundene.

– I stedet for å bygge for hver enkelt kunde så prøver vi å si nei til mest mulig som bare én kan bruke, og ja til mest mulig som alle kan bruke, forklarer han.

Foreløpig er det hovedsakelig Europa kundene er fra, men de har også fått kunder i Sør-Amerika.

– Målet er å vokse internasjonalt og få dette til å bli en plattform for alle innovative nettaviser, sier han.

Kommer med nye KI-verktøy

Labrador CMS har hatt KI-verktøy en stund, og alt samlet blir brukt ca. 10.000 ganger hver måned, ifølge statistikk de har hentet ut.

Thoresen kan allerede fortelle at det kommer mer på KI-fronten.

– Det vi jobber med nå er å koble på flere modeller. Akkurat nå er det ChatGPT4-turbo som er implementert. Vil vi implementere Gemini fra Google og Claude fra Anthropic.

Med de nye modellene kan både reportere og publikasjoner velge preferanser for hvilken modell de vil ha.

Thoresen sier modellene er gode på ulike ting, men én stikker seg ut.

– I våre tester virker det som Claude har bedre norsk, og virker på en måte litt smartere. Vi tror det er noe journalister vil like, sier han.

Han er noe overrasket over dagens bruk av KI i Labrador. Aller mest brukes generering av tags og SoMe-titler, samt oversetting.

Oversetting sier han fungerer på 141 språk. inkludert nynorsk og samisk, og drar intervjuer over på NRK.

 – Hvis NRK har lyst til å opprettholde konsesjonsforpliktelsene sine så er det bare å gå over til Labrador og trykke på knappen, sier han, og viser til at de har hatt ute en RFI for å se an interessen i markedet for nytt publiseringsverktøy.

Den RFIen har Labrador svart på.

– Vi håper at NRK skjønner at det er en dugnad som pågår nå, med hundre mediehus som samarbeider om å bruke en teknologi som blir til nytte for veldig mange. Det er et slags spleiselag som vi gjerne ser at NRK ser mer på.

For ordens skyld: Medier24 bruker Labrador som publiseringssystem.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS