Amedia-sjefen på WAN-IFRA i København.

Amedia-sjefen ser mot Danmark: – Skal aldri utelukke noe

Av de skandinaviske landene peker konsernsjef Anders Opdahl på Danmark som landet som har kommet kortest i mediemarkedet. Han tror Amedia kan bidra positivt, men at det krever både vilje og ønske om at Amedia skal bidra.

Publisert Sist oppdatert

(KØBENHAVN): Amedia-konsernsjef Anders Opdahl har allerede en fot i Sverige med gigantavtalen fra 2021 med Bonnier News og Gota - en deal han omtaler som «en kjempefin suksess».

Selv om det norske markedet er primærfokuset til konsernet, med over hundre lokalaviser og rundt 20 partneraviser, er han ikke avvisende å se videre utover landegrensene. Det forteller han til Medier24 under WAN-IFRA-konferansen i København.

– I forhold til Skandinavia eller Norden for øvrig, eller andre land for den delen, så skal man jo aldri utelukke noe. Det kan man ikke gjøre.

Han tar for seg det danske avismarkedet.

– Kunne vi bidratt med noe know-how og fått til noe av det samme som i Sverige? Antakeligvis. Men det krever at det er de riktige mulighetene som kommer, sier han, og utdyper:

– Skulle de mulighetene dukke opp, så vil vi jo selvfølgelig se nærmere på det. Men det ligger ikke på førsteplass på vår strategiske agenda. Den handler fortsatt om å gjennomføre fulldigitaliseringen av norsk journalistikk.

Likevel påpeker han at det danske mediemarkedet er lite konsolidert sammenlignet med Norge og Sverige.

– Det er et skrikende behov for å få opp inntektene i på digitale abonnement i Danmark. Der har vi dokumenterte egenskaper som få andre kan vise til. Siden nyttår 2022 har vår digitale brukerinntekter økt med 45 prosent, og vi har et solid digitalt tyngdepunkt i alle inntektsstrømmer, sier han.

– Dette handler ikke bare om defensive prisjusteringer. Hovedårsaken er måten vi og våre aviser velger å møte markedet på. Og her tror jeg vi har noe å lære bort. Men det krever som sagt at vi er ønsket, og at vi har tilstrekkelig innflytelse i et partnerskap, forteller han.

– Er det reelle muligheter?

– Det er ingenting på bordet nå, men av de tre skandinaviske landene så er det jo Danmark som har kommet kortest. Norge er klart nummer én, og Sverige nummer to, svarer han.

– Det gjøres veldig mye bra journalistikk i Danmark, men når du ser på de underliggende driverne for å finansiere journalistikk, så er Norge et helt annet sted, legger han til.

Må unngå de største tabbene

Årets WAN-IFRA-konferanse i Danmark har et tydelig KI-preg over seg, både i programmet, men også blant de mange utstillerne i foajeen på hotellet.

Teknologien trekker han fram som en av utfordringene som Amedia og andre medier står overfor.

– Fremover kommer det til å skyte ytterligere fart. Det vil kreve betydelige investeringer i både tech og kunnskap. Selv om vi har en lang historie med vellykket implementering av KI i Amedia, så er det et helt annet tempo nå. 

Amedia har allerede noen etablerte KI-partnerskap, og noe gjør de selv også. Han tror likevel at fremover kommer mye til å handle om å ta i bruk teknologi som andre tilgjengeliggjør.

Kan bli nødvendig

Amedia har sammen med Gota Media og Bonnier News Local et stort fotavtrykk i Sverige. Opdahl mener det er åpenbart at fremover blir det viktig å ta ut skalafordeler.

Da sikter han til både redaksjonelle produkter og samarbeid.

– Men det skal også gjøres ganske store teknologiinvesteringer fremover, spesielt med kunstig intelligens. Som igjen påvirker alle andre systemer. Vil det kunne være rasjonelt å gjøre de store løftene på tvers av landegrensene, i fellesskap? Åpenbart, sier han.

Han understreker at det likevel er viktig å ikke ta fokuset vekk fra sitt primærmarked; Norge.

– Det er viktig å ha det perspektivet; at man ikke lar medieimperialismen gå til hodet på en. Jeg tror det kan være ganske farlig. Det er ingen glede i å se ut over Norge om det ikke bidrar tydelig til å styrke avisene og journalistikken hjemme.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS