Illustrasjonsfoto

Vi sendte innsyns­forespørsel til 52 mediehus og konserner: Disse svarte

Flere konserner sendte nesten identiske svar for alle avisene, og flere store medier har ikke svart.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

1. juli trådte åpenhetsloven i kraft. Loven gir journalister mulighet til å grave i arbeidsforholdene til store norske bedrifter, og hvor de henter sine tjenester fra.

Det betyr at norske journalister kan søke innsyn hos flere tusen private bedrifter. I tillegg blir flere mediehus også omfattet av den nye loven.

Det er i loven tre krav knyttet til hvilke bedrifter det kan søkes innsyn hos, hvorav to må være oppfylt:

Selskapet må ha en salgsinntekt på over 70 millioner kroner, en balansesum på over 35 millioner kroner, eller gjennomsnittlig 50 ansatte i regnskapsåret. Dette betyr mange tusen norske bedrifter som nå må vise åpenhet.

På lovens første virkedag sendte Medier24 innsynsforespørsel til 52 mediehus og konserner som falt innenfor lovens bestemmelser.

Se fullstendig innsynskrav i faktaboksen

Dette er innsynet vi sendte:

Med hjemmel i åpenhetsloven §6 søker vi med dette informasjon fra MEDIEHUS/KONSERN om redegjørelse for aktsomhetsvurderinger, etter §4 i åpenhetsloven.

Vi ønsker også informasjon om hvilke land MEDIEHUS/KONSERN har forretningspartneren og eller leverandørkjeder i?

Ønsker også informasjon om eventuelle brudd på arbeidsmiljøloven i MEDIEHUS/KONSERN, som anses å være brudd på retten til anstendige arbeidsforhold, jf §3 c og § 4 første ledd b.

Hvilke eventuelle tiltak er satt inn for å «stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger» etter §4 første ledd c.

Aktsomhetsvurderingene etter §4, trenger ikke å være klare før 30. juni i 2023, men vi etterspurte det likevel.

Etter tre uker har de fleste svart på innsynsforespørselen. Under er en oversikt over hvem som svarte, og hva vi fikk vite.

Amedia-avisene

Vi sendte forespørsel både til Amedia-konsernet og til avisene Nordlys, Telemarksavisa, Oppland Arbeiderblad, Avisa Nordland, Haugesunds Avis, Budstikka, Tønsbergs Blad, Glåmdalen, Østlendingen, Drammens Tidende, Fredrikstads Blad, Nettavisen, Bergensavisen og Romerikes Blad.

Med noen unntak svarte alle en nær identisk e-post om at de er kjent med disse lovendringene og det jobbes i Amedia-konsernet som fellesskap.

Alle påpeker at aktsomhetsvurderingene skal være klare innen fristen neste år. De viser i mellomtiden til Amedias egen rapport for 2021.

Glåmdalen forteller i tillegg at de har hatt en ulykke, hvor en innleid fotograf falt og ble skadet på en fotballstadion.

Romerikes Blad svarte ikke identisk med de andre avisene, og informerer om at de har betalt 6365 kroner,- til Guinness World Records Limited i Storbritannia, i forbindelse med en verdensrekord tidligere i vår.

Nordlys svarte ikke på innsynsforespørselen innen publisering, men har i ettertid svart med det samme svaret som de andre konsernavisene.

Telemarksavisa har ikke svart på innsynsforespørselen.

Partneravisene i Amedia, Gudbrandsdølen Dagningen og Trønder-Avisa viser også til at de har leverandører gjennom Amedia-samarbeidet.

Schibsted-avisene

Vi sendte innsyn til Schibsted-konsernet i tillegg til avisene Aftenposten, Bergens Tidende, E24, Stavanger Aftenblad og VG.

Alle avisene svarer tilnærmet likt, at arbeidet med aktsomhetsvurderingene startet våren 2022, og vil ligger klar til fristen neste år.

Alle påpeker også at de er en del av Schibsted-konsernet og at de fleste av leverandørene er norske eller europeiske, uten å oppgi hvilke land. Flere viser også til Schibsteds egen rapport.

Unntaket er Stavanger Aftenblad, som også har lagt ved hvordan de som avis skal jobbe med aktsomhetsvurderingene, og prioriteringene fremover.

NRK

NRK skriver i sitt svar at de har satt ned en egen prosjektgruppe som blant annet skal foreta aktsomhetsvurderinger for å kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som NRK enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til NRKs forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere.

Dette arbeidet er påbegynt og pågår.

De viser også om sin rapport «Mennesker, miljø og styring».

De skriver at NRK kjøper årlig varer og tjenester for i underkant av 3 milliarder kroner og har ca. 5600 leverandører. I tillegg til Norge har NRK leverandører i ca. 50 land.

Disse landene er: Australia, Bangladesh, Belgia, Brasil, Bulgaria, Burma, Canada, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Georgia, Gibraltar, Hellas, Hongkong, India, Irland, Island, Israel, Italia, Japan, Jordan, Kenya, Kina, Kroatia, Latvia, Libanon, Litauen, Mexico, Nederland, New Zealand, Polen, Portugal, Romania, Russland, Saudi-Arabia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Sør-Afrika, Tsjekkia, Tyrkia, Tyskland, USA, Vietnam og Østerrike.

NRK skriver videre at de innen fristen neste år vil ha kartlagt og nærmere vurdert leverandørkjeden.

NRK er ikke kjent med at det foreligger konkrete faktiske eller potensielle negative forhold knyttet til anstendige arbeidsforhold.

TV 2

TV 2 skriver at de har begynt arbeidet med kartlegging av leverandørkjeder og gjennomføring av aktsomhetsvurdering.

De legger til at de ikke har kommet så langt i arbeidet at det er utformet vurderinger eller dokumenter som omfattes av innsynsplikten.

De skriver at det ikke er rapportert noen brudd på arbeidsmiljøloven som kan være brudd på retten til anstendige arbeidsforhold.

De viser også til eier Egmont sine egne tilgjengelige retningslinjer.

NHST/ Dagens Næringsliv

DN og NHST svarte samlet.

Selskapene har lokale leverandører og forretningspartnere i Norge, USA, Storbritannia, Bangladesh og Singapore.

De forteller at de ikke er kjent med brudd på arbeidsmiljøloven, og forteller at det fokuseres særlig på områdene som har størst risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

De jobber også nå med å oppdatere konsernets etiske retningslinjer for å tilfredsstille kravene i åpenhetsloven, som også leverandører må forholde seg til.

Aller Media/ Dagbladet

Aller Media og Dagbladet svarte samlet.

De skriver at de ikke har problemer med å utlevere informasjon i henhold til loven, så lenge dette ikke går på bekostning av kildevern, forretningskritisk informasjon, personlige opplysninger og andre unntak som loven også oppstiller.

De skriver at de ikke er direkte knyttet til noen internasjonale leverandørkjeder annet enn internasjonale nyhetsbyråer, og at papirkjøp, sideproduksjon og annonsenettverk blir håndtert gjennom bransje- og konsernavtaler.

De viser også til sine etiske retningslinjer som ligger åpent.

De skriver også at de mener det er vanskelig å lese ut fra innsynsbegjæringen om vi har konkrete saker på gang, og at i det tilfelle gir ikke vår begjæring tilstrekkelig grunnlag for å identifisere hva innsynskravet gjelder.

Polaris-avisene

Vi sendte forespørsel både til Polaris-konsernet og til avisene Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Varden, Sunnmørsposten, Agderposten, Romsdals Budstikke og Sunnhordland.

Adresseavisen, Sunnmørsposten og Polaris svarer alle at de ønsker å svare, men ber om forståelse for at det tar lengre tid med tanke på ferie, og sier de vil svare i august.

Romsdals Budstikke svarer kun at de ikke har noen brudd på Arbeidsmiljøloven.

Fædrelandsvennen, Varden, Sunnhordland og Agderposten har ikke svart på innsynet.

Story House Egmont

Story House Egmont svarer at de i flere år har jobbet med å forebygge brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

De viser til sine etiske retningslinjer som ligger åpent, i tillegg til konsernets CSR-rapport. De har også lagt ut sin Likestillingsredgjørelse for 2021.

De sier de ikke er kjent med noen brudd på arbeidsmiljøloven og har rutiner for forebygging, kartlegging og retting.

Story House Egmont la også ved en liste over alle land Egmont konsern sentralt har leverandører og samarbeidspartnere i, og viser til at de alle er underlagt selskapets etiske retningslinjer.

Egmont har leverandører og partnere i: Belgia, Bosnia og Herzegovin, Bulgaria, Danmark, Estland, India, Italia, Kina, Kroatia, Latvia, Litauen, Malaysia, Nederland, Norge, Pakistan, Polen, Portugal, Serbia, Spania, Sverige, Thailand, Tyrkia, Tyskland, Ukraina, UK og Østerrike.

Hegnar Media/ Finansavisen

I sitt svar skriver Hegnar Media, som svarer for begge, at innsynet i aktsomhetsvurderingene fremstår uklart.

De ba om en mer detaljert beskrivelse fra Medier24, og da det ikke ble gitt, avslo de den delen av innsynskravet.

Angående hvilke land Finansavisen har leverandører i, mener de at åpenhetsloven ikke gir rett til slik informasjon. De skriver at de likevel har et ønske om å drive en åpen og ansvarlig virksomhet, og oppgir at deres leverandører og forretningspartnere i all hovedsak befinner seg i Europa, herunder men ikke begrenset til: Norge, Sverige og Kroatia.

De skriver at de ikke er kjent med noen brudd på arbeidsmiljøloven som er brudd på anstendig arbeidsforhold.

De skriver også at de er i gang med et arbeid for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger og prioriteringslister for faktiske og potensielt negative konsekvenser og har satt i gang etablering av retningslinjer og rutiner. De har også etablerte HMS rutiner som oppdateres jevnlig.

Mentor Medier / Dagsavisen / Vårt Land

Både Mentor Medier og avisene Dagsavisen og Vårt Land skriver at de støtter loven og vil svare på innsynskravet, men påpeker at det bes om mye informasjon på lovens første virkedag, og at de derfor vil svare innen to måneder i tråd med §7.

De skriver også at de ikke er kjent med noen brudd på arbeidsmiljøloven som anses å være brudd på retten til anstendig arbeidsforhold.

TU Media/ Teknisk Ukeblad

Teknisk Ukeblad skriver at de er i gang med å sette seg inn i hva loven betyr, og har hatt en ansatt på seminar om loven.

De har ikke identifisert noen høyrisiko-områder, men har to leverandørforhold de må kartlegge. Det er trykkeriene som produserer Teknisk Ukeblad og Våre Veger, i tillegg til miljøet der de henter inn utviklingskompetanse i Polen.

De sier de har ingen indikasjon på kritikkverdige forhold, men vil følge det opp.

De sier de også vil bruke sin eksterne advokat i bistand for å sikre at de håndtere åpenhetsloven slik de hør og bør.

Tun Media

Tun Media svarer som en del av Amedia-konsernet og har derfor en tilnærmet identisk e-post som resten av konsernet.

De legger til at de mener de ikke er underlagt åpenhetslovens bestemmelser, men vil delta i Amedias arbeid.

De har ikke påvist noen brudd på anstendige arbeidsforhold det siste året.

Nationen

Nationen mener de ikke faller inn under åpenhetslovens bestemmelser, men viser også til Amedia og Tun Media, og førstnevntes rapport.

De har ikke påvist noen brudd på anstendige arbeidsforhold det siste året.

Warner Bros. Discovery

Warner Bros Discovery svarer at det er viktig for de å sikre at alle blir behandlet i samsvar med gjeldende lover, både de ansatte og forretningsparter.

De skriver at de har etablert interne due diligence-retningslinjer for å identifisere høyrisikoleverandører og tiltak.

De vil levere aktsomhetsvurderinger innen fristen neste år.

De skriver at de hovedsakelig har norske leverandører, men også i Sverige, Danmark, USA og Storbritannia.

De er ikke kjent med noen brudd på arbeidsmiljøloven.

Hamar Arbeiderblad

Hamar Arbeiderblad svarer at konsernets teknologiavdeling kjøper programvare og tjenester fra Danmark, Australia og USA.

De er ikke kjent med noen brudd på anstendige arbeidsforhold.

De forteller at et større arbeid er satt i gang med å få bærekraft inn i strategien for konsernet. Herunder også en økt bevisstgjøring rundt etiske standarder.

De skriver at aktsomhetsvurderingene vil være klare innen fristen neste år.

Klassekampen

Klassekampen svarte 1. juli at de skulle komme tilbake til oss uken etter, men har til gode å svare på innsynskravet.

P4

P4 svarte ikke på innsynskravet innen fristen og før publisering, men har svart i ettertid.

De skriver at arbeidet med de pålagte aktsomhetsvurderingene er i gang og vil gjøres tilgjengelig innen fristen som er satt neste år.

P4 har leverandørkjeder og partnere i følgende land: Belgia, Bulgaria, Canada, Danmark, Frankrike, Irland, Italia, Kina, Nederland, Polen, Singapore, Sveits, Sverige, Tyskland, UK og USA.

De skriver også at de ikke er kjent med noen brudd på arbeidsmiljøloven som kan ansees å være brudd på retten til anstendige arbeidsforhold.

Bauer Media

Bauer Media har ikke svart på innsynskravet.

LO Media

LO Media har ikke svart på innsynskravet.

iTromsø

Vi sendte innsynskrav til iTromsø basert på tallene oppgitt i Proff, som viste at de kvalifiserte på balansesum og antall årsverk. iTromsø ga oss beskjed om at dette ikke stemte, og vi ble gjort oppmerksom på at de ikke kvalifiserte på antall årsverk, da Proff oppgir antall ansatte.

Powered by Labrador CMS