Burde det være et eget ord for når Frp-leder Sylvi Listhaug raser i mediene mot statsminister Jonas Gahr Støre (til høyre)?

SKRÅBLIKK:

Kan vi få ordet «rasstøre» inn i den norske ordboka?

«I de situasjonene du har behov for å slå alarm har du kanskje ofte ikke tid til å si alle bokstavene», skriver Marius Thorkildsen og kommer med forslag til nye uttrykk Sylvi Listhaug kan begynne å bruke hos Dagbladet.

Publisert Sist oppdatert

Det vanker pris til Se og Hør, Kampanje og Dagbladet denne uka.

Ukas minst nødvendige forklaring: Se og Hør

Forrige uke feiret prinsesse Ingrid Alexandra 18 års-dagen sin til stor interesse blant norsk presse, og middels interesse blant leserne til norsk presse. I den forbindelse kunne Se og Hør avsløre at prinsessen hadde fått seg en kjæreste. Dette gjorde de med forsiden HER ER INGRIDS HEMMELIGE KJÆRESTE (ja, det var skrevet i caps lock).

Denne uken gikk redaktør i Se og Hør, Ulf André Larsen, ut og forklarte hvorfor ukebladet valgte å avsløre forholdet i det jeg mener må være den minst nødvendige forklaringen av noe på lenge.

Selvsagt avslørte Se og Hør det hemmelige forholdet, det er det de gjør. Det er hele formålet med Se og Hør.

Det blir som DN skulle forklare hvorfor de skriver om næringslivsjournalistikk – det er det som er hele poenget med avisen!

Jeg synes også det var litt gøy at Larsen også benyttet anledningen til å skryte litt. I innlegget skriver han nemlig:

«Selv om Se og Hør har kjent til prinsessens forhold i en lang periode, har vi unnlatt å omtale det før nå».

Det blir litt som å si «vi kunne faktisk vært enda verre og enda mer inngripende i privatlivet til prinsessen, men fordi vi er sykt bra folk så venta vi til hun ble myndig».

Gratulerer med pris!

Ukas beste medieøkonomiske sitat: Knut Kristian Hauger

Det går bra om dagen i Kampanje.com. Faktisk så bra at nettavisen har bestemt seg for å bli investorer. Forrige uke kunne Kampanje rapportere om et rekordhøyt overskudd, og denne uken kom det fram at de nå skal bruke pengene. Gjennom selskapet Kampanje Invest skal de finne nye inntektsstrømmer.

I forbindelse med saken om det nyoppstartede selskapet kom administrerende direktør i Kampanje-gruppen (?) med det jeg mener må være et av de mest legendariske sitatene om medieøkonomi noensinne:

– (..) Det går jo ganske bra i Kampanje for tiden. Vi sitter rett og slett med en del overskuddskapital som vi ikke ønsker å ta ut av selskapet.

Lest på en annen måte så er pengebingen til Kampanje rett og slett full, så de må bruke litt penger for å få plass til mer.

Gratulerer både med det og med pris!

Ukas beste nyord: Dagbladet

Språket er til for å brukes, og når man bruker ting nok så endrer de seg til slutt. På den måten er norsk presse sjeldent godt plassert for å bidra til endringer i det norske språket. Noen ganger skjer disse endringene ufrivillige, det betyr imidlertid ikke at de kan være geniale.

Ukas beste nyord dukket opp på denne måten. Torsdag pushet Dagbladet Sylvi Listhaugs reaksjon på økningen av renten. I kjent stil så reagerte ikke Listhaug med en nyansert drøfting av situasjonen, isteden slo hun umiddelbart alarm, eller som Dagbladet ville sagt: «hun slarmet».

Skrivefeil eller nyvinning i språket i Dagbladets push denne uka?

Slarm er så vidt ukas beste-redaksjonen klarer å bedømme en sammentrekning av slå og alarm, og dermed også veldig nyttig. For i de situasjonene du har behov for å slå alarm har du kanskje ofte ikke tid til å si alle bokstavene, da er det veldig nyttig å ha en effektiv forkortelse.

Når vi først har fått slarm ser jeg ingen grunn til å stoppe der, og jeg har derfor laget en liste med forslag til andre Listhaug-relaterte nyord:

  • Raser mot Støre – Rasstøre

  • Gir regjeringen skylden – Gires

  • Vanlige folk – Vaffo

  • Kutte bompenger – Kubom

Gratulerer til Dagbladet, og takk for bidraget til det norske språk!

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS