Dag Robert Jerijervi, Nina Gade Tenvik, Emilie Rossholt og Knut Kristian Hauger i Kampanje. Det er Gade Tenvik som blir leder i det nye selskapet.
Dag Robert Jerijervi, Nina Gade Tenvik, Emilie Rossholt og Knut Kristian Hauger i Kampanje. Det er Gade Tenvik som blir leder i det nye selskapet.

Kampanje blir investorer i markedsføring-selskap

Bruker nettavisens overskudd på å lage Kampanje Invest, og starter med å bli medeiere i Coright.

Publisert

Som Medier24 skrev forrige uke fikk Kampanje et rekordstort overskudd i fjor, og flere av de redaksjonelle ansatte går nå inn på eiersiden i avisen.

Nå har administrerende direktør Hans Kristian Hauger opprettet et selskap de kaller Kampanje Invest. Det er Shifter som skriver om den nye satsingen.

– Mesteparten av pengene vi tjener, reinvesterer vi i journalistikken og i folk, men det går jo ganske bra i Kampanje for tiden. Vi sitter rett og slett med en del overskuddskapital som vi ikke ønsker å ta ut av selskapet. Vi ville heller finne andre måter å sette den i spill, sier redaktør og administrerende direktør Knut Kristian Hauger til Shifter.

Kampanjes Nina Gade Tenvik blir leder for det nye investeringsselskapet. Hun er til daglig kommersiell direktør og styreleder i Kampanje Media AS.

Deres første investering er i selskapet Coright.

Det er Jonas Vasbotten og tre andre medgründere som står bak Coright.

Shifter skriver de har jobbet med markedsføring i en årrekke og vært involvert i alt fra filmfestivaler til grafisk arbeid og Oslo Fashion Week. De jobber også med rutiner for rettigheter til materiale.

Til Shifter sier Hauger at det ikke vil være noe problem å være investor i et selskap som også opererer i bransjen Kampanje skriver om.

– Men det kan vel være utfordrende dersom journalister opererer som startup-scouts i markedet?

– Vi har et skille mellom det kommersielle og det redaksjonelle. Kampanje har alltid holdt den presseetiske fanen svært høyt og vårt nye virksomhetsområde vil ikke svekke den redaksjonelle integriteten på noen måte. Journalistene skriver om mange ulike selskaper, og når det først er publisert på Kampanje, så er jo det de skriver om ute i offentligheten. Nina leser jo Kampanje som en av mange kilder, og er det spennende selskaper, vil hun merke seg det, sier Hauger.

Powered by Labrador CMS