Dag Robert Jerijervi, Nina Gade Tenvik, Emilie Rossholt og Knut Kristian Hauger i Kampanje

Kampanje med rekord-resultat: Ansatte går inn på eiersiden

Kampanje tredoblet resultatet i 2021. Nå blir flere av selskapets ansatte med på eiersiden.

Publisert Sist oppdatert

Nettavisen Kampanje leverte et sterkt resultat i 2021. Driftsresultatet endte på ti millioner kroner, og aldri har avisen tjent mer penger.

– Fjoråret ble fantastisk på mange måter med resultater, lesertall og abonnementssalg på rekordnivåer. Aldri har innholdet til Kampanje blitt konsumert av så mange og aldri har merkevaren Kampanje stått sterkere, sier ansvarlig redaktør og daglig leder, Knut Kristian Hauger, i Kampanje.

Han forteller at trafikken i mai var på 350.000 unike brukere og selskapet sikter nå mot 4.000 fullt ut betalende abonnenter. Hauger mener de gode tallene ikke hadde vært mulig «uten en formidabel innsats» fra selskapets åtte ansatte.

- Det har vært jobbet svært godt og jeg må legge til at vi i perioder har opplevd å være kraftig underbemannet. Men vi har funnet en modell som fungerer, og det er hyggelig å se at nisjemedier også kan leve godt uten pressestøtte. Nå skal vi bruke deler av overskuddet til å investere enda mer penger i journalistikken, hente inn flere nye journalister og investere videre i nye video og podkast-konsepter, sier han.

Avisens omsetning endte på 23,7 millioner kroner, en økning på 45 prosent fra året før. Årsresultatet endte på 7,7 millioner kroner, som er godt over en dobling fra året før.

Nina Gade Tenvik, kommersiell direktør i Kampanje, sier de sterke tallene også må sees i lys av «en svært god kostnadskontroll».

- Som et uavhengig og selvstendig selskap uten store og sterke medieeiere i ryggen er vi nødt til å stålkontroll på kostnadene og særlig i usikre tider med pandemien fortsatt herjende i store deler av fjoråret, sier Tenvik.

Kampanje Media eies i dag av i hovedsak av Tenvik og Hauger, men i løpet av den siste tiden har også flere nøkkelansatte blitt tatt opp som partnere.

I dag er også redaksjonssjef i Kampanje, Dag Robert Jerijervi og markedsansvarlig Emilie Eloranta Rossholt med på eiersiden av selskapet som på begynnelsen av 2000-tallet hadde store, industrielle eiere som Orkla Media og Egmont. I 2009 overtok ansatte driften og eierskapet i selskapet.

- Kampanje er ikke noe one man show og det skal også gjenspeiles på eiernivå. Det er med stor glede vi kunne invitere flere ansatte inn på eiersiden, sier Tenvik som også er styreleder i selskapet.

Powered by Labrador CMS