Amedias direktør for innholdsutvikling, Eivor Jerpåsen.

De fikk slakt for å ikke levere SKUP-rapporter. Disse grepene har Amedia tatt

Flere var kritiske da Amedia ikke sendte inn en eneste SKUP-rapport. Nå har konsernet tatt grep.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I starten av året raste debatten rundt Amedias deltagelse i SKUP-prisen 2021.

Ingen av konsernets over 80 aviser hadde levert en SKUP-rapporter. Det fikk flere i bransjen til å reagere.

Under Data-SKUP forrige helg var direktør for innholdsutvikling i Amedia, Eivor Jerpåsen, invitert for å snakke om hvilke grep konsernet har tatt for å svare på kritikken.

Jerpåsen utdyper til Medier24 at de diskuterte med SKUP allerede før årsskiftet i fjor, men at debatten sparket dem ordentlig i gang.

– Vi kan bli bedre til å løfte frem de gode eksemplene, snakke sammen og lære av dem på tvers. Alle analyser viser at leserne vil ha dagsordensettende, kritisk og undersøkende journalistikk, sier Jerpåsen.

– Det har alltid ligget til grunn i analysene våre, og det kan vi i Innholdsutvikling bli enda flinkere til å snakke om i møte med redaksjonene, sier hun.

Opp til redaktørene om de vil sende rapporter

I etterkant av debatten satt Amedia sammen en arbeidsgruppe med ulike representanter med forskjellige roller fra flere mediehus i konsernet.

Her ønsket de tilbakemelding på hva som hindrer journalistene i å lage mer undersøkende journalistikk.

– Tilbakemeldingene fra redaksjonene har vært at man skal få gjort veldig mye hver dag, og man løper så fort man kan for dekke behovene leserne har i en digital hverdag, sier Jerpåsen.

Hun er klar på at det lages, og har blitt laget, mye god og undersøkende journalistikk i Amedia.

De måtte derfor se hva diskusjonen betyr for Amedia, og hvilke retning de vil gå.

– Det er ikke SKUP-rapportene i seg selv som er det viktigste for oss. Det viktigste er at hver enkel lokalavis lager journalistikk som engasjerer, skaper endring og setter dagsorden, sier hun.

Jerpåsen forteller at målet er mer undersøkende journalistikk i hverdagen, og at det hele starter med å stille spørsmålet «hvorfor» til hver eneste sak.

– Og så må vi sammen med redaksjonene bygge kompetanse i hvert enkelt mediehus, slik at man får det til i hverdagen. Både hos journalistene, hos redaksjonsledelsen og hos oss sentralt.

– De færreste har vel kritisert Amedia for å ikke drive kritisk journalistikk, men heller den manglende deltagelsen og bidrag til SKUP-rapportene. Hvor mye vektlegger Amedia SKUP-rapportene slik at dere i hvert fall sender inn én rapport i år?

– Det må bli opp til hver redaktør å avgjøre. Men det vi har diskutert med flere er at man kan bli flinkere til å fortelle om de tingene man gjør, slik at folk utenfor lokalsamfunnet får øynene opp for det. Om det blir gjennom SKUP-rapporter eller andre grep, det får hvert mediehus bestemme selv, sier hun.

Har ikke diskutert felles gravegruppe konkret

Jerpåsen forteller at Amedia sentralt også har satt i gang noen tiltak.

De har blant annet inngått et samarbeidet med Institutt for Journalistikk (IJ) om en kompetansepakke til journalister.

De har også etablert et «gravefond» hvor man kan søke om ressurser hvis man har en sak man ønsker å satse på.

– Veldig mye handler om å skape det handlingsrommet i hverdagen i de små redaksjonene. Da kan man søke om penger for å hyre inn vikarer og frigjøre ressurser, sier Jerpåsen.

– Ser Amedia sentralt på sin rolle som en igangsetter, eller som en som kan holde i trådene på tvers av redaksjoner?

– Det gjøres mye av denne type journalistikk allerede i dag. Dette er også tilbakemeldingene fra redaksjonene. Det handler om at vi klarer å fange opp de gode eksemplene og hente ut læring som vi kan dele med flere, samt skape de møteplassen hvor vi kan diskutere dette, svarer Jerpåsen.

– Amedia består av mindre lokalaviser, men samlet sett er konsernet enormt. Kan det være aktuelt å få i gang mer enn bare en arbeidsgruppe, men heller en felles gravegruppe?

– Det er mange alternativer som er diskutert, medet viktig at initiativet til journalistikken begynner lokalt. Det skal være relevant for hver enkelt lokalavis. Jeg tror de beste sakene kommer fra lokalavisene, ikke fra en sentral gruppe. Amedia skal først og fremst være en støttespiller.

– Men at vi har utrolig mye gode krefter rundt om som kan samles og jobbe sammen i enda større grad enn vi har gjort til nå, det kan godt være, legger Jerpåsen til, og sier de ikke har diskutert de mulighetene konkret.

Powered by Labrador CMS