Forrige uke ble det offentliggjort hvilke mediehus som har sendt inn metoderapport til årets SKUP-pris.
Flere reagerte på at ingen av avisene i landets nest største mediekonsern, Amedia, sendte inn en metoderapport.
I et ukebrev til sine ansatte, som Medier24 har fått tilgang til, reagerer også VGs ansvarlige redaktør, Gard Steiro, på dette.
«Det er først og fremst en fornærmelse mot alle de dyktige journalistene i Amedia. Men det er også en total misforståelse med Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse», er blant det Steiro skriver.
VG-sjefen utdyper kritikken overfor Medier24.
Han mener det er underlig at SKUP nærmest fremstilles som irrelevant for lokalavisene:
– Jeg ble overrasket da jeg leste at Amedia ikke hadde levert metoderapporter til SKUP fordi jeg ser veldig mye interessant og god journalistikk når jeg leser lokalavisene deres. Jeg kunne tenkt meg å vite hvordan de hadde jobbet med disse sakene, sier Steiro til Medier24.
– Jeg synes det er synd, legger han til.
– Må bidra til spleiselaget
– Amedia mener at man ikke vinner priser utenfor Ring 3. Hva tenker du om det?
– Det mener jeg er en misforståelse. For det første mener jeg det er en undervurdering av egen journalistikk og kompetansen i redaksjonene i Amedia, svarer Steiro og fortsetter:
– Samtidig er det mange regional- og lokalaviser som har levert noen særdeles interessant og gode metoderapporter de siste årene, og blitt premiert for dem.
I det samme ukebrevet berømmer Steiro betydningen av metoderapporten til SKUP-prisen.
Han er klar på SKUP er mer enn bare enn bare en pris, men også et spleiselag som gjør journalistikken bedre.
– Norge er et lite land med relativt få journalister og redaksjoner som driver med undersøkende journalistikk. En av årsakene til at vi har høy kvalitet på gravejournalistikken, er at vi har tradisjon for delingskultur mellom redaksjonene, sier Steiro.
Han tror det vil svekke den undersøkende journalistikken dersom norske redaksjoner ikke bidrar inn i dette spleiselaget.
Hvert år finner han selv inspirasjon gjennom å lese metoderapporter.
– Det vet jeg mange andre redaktører og journalister også gjør. Det er det ypperste du kan få i journalistisk læring, som både er viktig for journalister i dag, men også for kommende journalister, sier Steiro og mener det er viktig at Amedia bidrar til denne redaksjonelle dugnaden.
– Jeg er helt sikker på at de vil levere metoderapporter neste år. Jeg vet at de også lagde journalistikk i 2020 som åpenbart ville vært interessant å hørt mer om på SKUP-konferansen, sier Steiro og legger til:
– Jeg håper SKUP-styret inviterer noen av de journalistene fra Amedia-avisene som ikke leverte metoderapport til å holde foredrag på konferansen.
Amedia-sjefen stiller seg undrende
Direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Stig Finslo, er blitt gjort kjent med kritikken fra Steiro.
– Jeg mener vi ikke har fremstilt SKUP som irrelevant for lokalavisene, svarer Finslo til Medier24.
Debatten rundt Amedias manglende innsendte metoderapporter startet da Medier24s ansvarlig redaktør, Erik Waatland, spurte om Amedia hadde byttet ut gravejournalistikk med klikkbasert journalistikk i en kommentar.
Finslo svarte selv i en kommentar, og stiller seg nå undrende til kritikken fra Steiro.
Han er klar på at han selv aldri kritiserte SKUP eller rollen den spiller i norsk journalistikk, men mener det er et faktum at SKUP knapt har honorert lokaljournalistikken.
Han forstår heller ikke kritikken om at det er en fornærmelse mot journalistene i Amedia.
– Jeg brukte halve innlegget mitt for å fremheve den gode journalistikken som Amedias journalister bedriver, sier han.
Finslo legger til at han gjerne skulle ønsket seg flere metoderapporter fra Amedia, og er helt enig med Steiro om at det bra å dele erfaringer på tvers av redaksjoner og mediehus.
– Vi jobber med å se hvordan vi kan være med å fostre den gode journalistikken. Det skjer mye, men noe har blitt stoppet av pandemien. Men vi kan gjerne være enige om at det skulle skjedd enda mer, sier Finslo.