Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening frem de ferskeste lesertallene for andre kvartal i år. Tallene viser at det er en nedgang i mediekonsumet. Flere mediehus kan melde om vekst, men det er også mange som har sterk tilbakegang.
Se tallene nederst i saken.
Trafikknedgang fra Facebook
De som merker høyest nedgang er Dagbladet, som har en negang på 50 000 lesere, mot andre kvartal i fjor. Det tilsvarer en prosent på 3,7 prosent.
Sjefredaktør i Dagbladet, Frode Hansen sier at tallene ikke er overraskende for dem.
– Det er to årsaker til det. Vi hadde voldsom pådrag og trafikk under Ukraina-krigen i Q2 i fjor, da vi vokste mest av alle nyhetsmedier. Det er nesten naturlig at vi går litt tilbake sammenlignet mot andre kvartal i fjor. Den andre grunnen, som vi tidligere har vært åpen om, er at vi har sett en nedgang i trafikken via Facebook over tid. Både nedgangen på Facebook, og sammenligning mot det gode kvartalet i fjor, har direkte innvirkning på tallene, sier han.
Han forteller at de har en sterk posisjon med direktetrafikk til forsiden og et stabilt høyt nivå på antall sidevisninger.
– Vi har de siste månedene opplevd stor ustabilitet i brukere fra Facebook. Medier over hele verden melder om nedgangen i trafikken fra denne tredjepartsplattformen, og det ser ut til at nedgangen slår ut litt tilfeldig for de ulike merkevarene, sier han.
– Vi jobber med å få løst dette, men det er vanskelig å si når det eventuelt endrer seg. Enn så lenge jobber vi med å kompensere for fallet på brukere via Facebook. Her er blant annet direktetrafikken og trafikk via andre tredjepartsplattformer viktig.
Naturlig nedgang
Avisa Oslo har en nedgang på 18 prosent.
Avisens sin avtroppende redaktør, Kristin Stolbenberg, forklarer at de har gått fra å ha mye åpent innhold til å ha større fokus på brukerbetaling og innhold forbeholdt abonnenter.
– En nedgang i lesertallene er derfor helt naturlig. Vi er fornøyd med skifte av strategi og har en abonnementsvekst på 25 prosent siden september i fjor. Det synes vi er knallbra. I tillegg er det stor interesse for å lese Avisa Oslo gjennom den redaksjonelle Alt-satsingen i Amedia - med nyheter fra hele Norge, sier hun.
Fortsatt størst
VG er fremdeles Norges største avis, men har også tilbakegang. De mister 37.000 daglige lesere, tilsvarende 1,8 prosent.
Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, sier til tross for noen prosents nedgang så leverer de på ambisjonen om å være folkets førstevalg som nyhetsdestinasjon.
– Vi er klart størst, og har også bedre utvikling enn flere av konkurrentene. Og avstanden ned til konkurrentene er enda større om vi regner med VGLive, Tek, MinMote, Godt og Pent, som ikke er en del av målegrunnlaget. Når vi i tillegg tar inn avtrykket vårt på sosiale medier, er det ingen tvil om at VGs nummer én-posisjon i det norske medielandskapet står knallsterk, sier han.
Han opplyser at på TikTok registrerte VG 85 millioner videovisnigner på nyhetsinnhold publisert i Q2 - en økning på over 60 prosent fra Q1. På Snapchat nådde VG ut til 1,68 millioner unike brukere i andre kvartal.
– Er du bekymret for utviklingen?
– Jeg vil heller si at det å forbli relevant med medievaner i stor endring er vår høyeste prioritet. Trafikktoppene som kom i årene med coronapandemien vil muligens være krevende å se igjen i et mer normalt nyhetsbilde. Vi forsøker kontinuerlig å optimalisere presentasjon, innholdsvalg og utnytte teknologi til å gjøre at dagene også i fremtiden ikke blir helt den samme uten VG.
Algoritme-utfordringer
Nationen mister 11.000 lesere mot andre kvartal i fjor. Det tilsvarer en prosent på 19.2. Digitalt har de en tilbakegang på 35,4 prosent.
Sjefredaktør Irene Halvorsen sier til Medier24 at de i likhet med andre medier har fått en durabel smell i trafikken i 2023. Hun viser til endringer i algoritmene hos Facebook og Google.
– Sosiale medier er en viktig trafikkdriver i oss. Nationen var i 2022 på 12 plass over aviser som skaper størst samlet engasjement på some i følge oversikten fra StoryBoard, og klatret på denne listen i 2022.
Hun legger til at de jobber systematisk både på redaksjonell og kommersiell side for å ta igjen det tapte.
– I tillegg, selvfølgelig, til å styrke vår egen evne til å skape trafikk uten å være så avhengig av tredjepart.Dette er det krevende for en liten aktør å gjøre alene og vi har stor tro på at tilgangen til Amedias kompetanse og verktøy skal bidra til å styrke oss.
Halvorsen legger til at de opplever stor interesse for journalistikk knyttet til matmakt og matproduksjon, bruk av naturressurser og levende lokalsamfunn.
– Trafikktallene våre er selvfølgelig for dårlige, vi har større ambisjoner enn dette. Ingen liker nedgang i tall. Vi jobber tett med Amedias beste hoder for å løse de tekniske problemene som migreringen til Amedias datasystemer medførte.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no