Erik Waatland skriver om at mediene må slutte å sutre over TikTok - og heller begynne å lage innhold i formater som leserne vil ha.
Erik Waatland skriver om at mediene må slutte å sutre over TikTok - og heller begynne å lage innhold i formater som leserne vil ha.

KOMMENTAR:

Medienes kamp mot TikTok ligner fælt på musikkindustriens klappjakt mot Napster og Spotify

«Vi står i fare for å miste en hel generasjon til de nye digitale giganter. Musikkbransjen lærte på den harde måten – må mediene gjennom det samme?», skriver Erik Waatland.

Publisert Sist oppdatert

Nettavisene våre er nærmest irrelevante for unge brukere som heller konsumerer «nyheter» i sosiale medier - og trenden forsterkes år etter år.

Dette er ikke noe nytt. Og det er heller ikke nytt at media bruker roperten til å skyte mot konkurrenter - i stedet for å ordne i eget reir. I sak etter sak etter sak skriver mediene om hvor ille det står til med de globale gigantene.

Jeg blir ganske oppgitt over måten vi i de tradisjonelle mediene møter endring på.

Nå er det TikTok som skal slepes til Brussel - i går var det Meta. Med vikarierende motiver i baklomma, kaster lobbyistene og nettavisene seg over argumenter som at de sprer falske nyheter, bidrar til å ødelegge demokratiet og det som verre er.

De globale gigantene er på ingen måte perfekte og jeg støtter at de må skjerpe seg. Samtidig ser vi også at de investerer tungt i å få bukt med misledende og falsk informasjon på plattformene sine.

Men ikke la det overskygge det reelle problemet - for det heter hverken TikTok eller Meta.

Det er oss selv.

Skal vi lære av fortiden?

La meg dra en parallell til musikkindustriens feilgrep - og hvordan vi i mediene er i ferd med å gjøre akkurat det samme.

For ikke så altfor mange år siden opplevde musikkbransjen en digital revolusjon ledet av Napster, en gigantisk endring som de kjempet imot heller enn å trykke til seg. Napster viste en hel industri at tiden for CDer var over, og at digital distribusjon var fremtiden. Istedenfor å tilpasse seg, valgte store deler av musikkindustrien å slåss mot den nye virkeligheten gjennom rettssaker og reguleringer. De prøvde å demme opp for teknologiske endringer med opphavsrettskrav og søksmål.

Resultatet? De tapte både publikum og relevans inntil de til slutt måtte innse at internett var kommet for å bli.

I dag står mediebransjen i en lignende storm. Med plattformer som TikTok som har slukt de unge, står tradisjonelle medier igjen på perrongen og lurer på: Skal vi klamre oss til fortiden og be politikerne om å regulere bort vår nye konkurranse, eller skal vi lære av fortiden og forsøke å skape noe nytt?

Den virkelige trusselen

Argumentene om tvilsom håndtering av personvern og spredning av falske nyheter blir ofte brukt som vikarierende motiver for å begrense konkurrenter som snakker ungdommens språk mer flytende enn oss. Dette er ikke veien å gå. Vi må slutte å bruke så mye tid på å klage til myndighetene om at nye, digitale giganter er trusselen.

Den virkelige trusselen er vår manglende evne til å innovere og tilpasse oss en verden der ungdommen foretrekker å sveipe på TikTok framfor å bla i en avis.

Jeg så nylig Spotify-filmen «The Playlist» og det er mange paralleller vi i media kan trekke mellom Spotifys tilnærming til musikk og musikkindustriens tilnærming til Spotify.

Ja, de kriget i starten, men så ble teknologien omfavnet - og de endret hvordan musikk ble tilgjengelig for alle. Til tross for en innledningsvis massiv motstand fra tradisjonelle musikkgiganter. 

Er det noe kjent med denne historien?

Enn om vi lager bedre produkter?

Dette er en vei vi også kan gå; ved å investere i og utvikle plattformer og formater som er tilpasset dagens digitale lesere, kan vi unngå å falle i samme felle som musikkindustrien gjorde.

Vi har konkurrert med Google i over 20 år og Meta siden 2007. Og vi har rast like lenge over at de tar fra oss annonsepengene og brukerengasjementet. Men har vi skapt produkter som er bedre enn dem?

I stedet for å sutre, så tenker jeg at det er på tide å brette opp ermene. Enten må vi bruke de digitale verktøyene vi har til rådighet - eller skape plattformer som faktisk treffer. Vi kan ikke bare sitte og se på at de yngre generasjonene glir fra oss.

Det gjøres noe bra i enkelte mediehus i dag, men på ingen måte nok.

Nå handler det om å være relevante og proaktive, og sørge for at mediebransjen ikke bare overlever, men at den også er med på endringene som skjer.

Vi har et forbanna godt utgangspunkt, men for å lykkes, må vi slutte å gå i krigen hver gang det dukker opp noen som har lagd et bedre produkt enn oss.

Tenk om vi selv hadde skapt innhold i formater unge vil ha. Da hadde kanskje annonsepengene og brukerengasjementet kommet oss i hende?

Så hadde vi sett at unge målgrupper finner tilbake til oss - i stedet for å skli mellom fingrene på oss - som de gjør i dag.

Men det er bare en tanke.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS