Etter måneder med arbeid gikk Good Game AS i mars ut på Folkeinvest for å hente frisk kapital.
Emisjonen ble avsluttet 12. april, og resultatet ble 10,8 millioner kroner fordelt på over 600 investorer.
Administrerende direktør i Good Game, Erling Rostvåg, forteller at de hadde behov for å hente inn mer eksterne penger.
På kort sikt betyr resultatet videre drift uten dramatiske grep.
– At vi fikk nesten elleve millioner og ikke minstemålet på syv millioner betyr at vi går inn i en virkelighet der vi selvfølgelig skal drive fornuftig, men at vi kan vurdere om vi skal satse i en eller annen retning med litt risiko, sier han til Medier24.
I 2018 hadde selskapet inntekter på 2,9 millioner kroner. I 2022 var inntektene på 14,3 millioner kroner, mens utgiftene var 20,5 millioner kroner.
– Vi økte inntjeningen ganske dramatisk, men vi økte utgiftene enda mer, fordi vi hadde satset på vekst. Likviditetsmessig var det ganske tøft. Vi har hatt måneder der jeg sitter og teller på fingrene, forteller Rostvåg.
På lista over investorer finner man også mediekonsernet Polaris Media, som eier over 70 mediehus i Skandinavia.
De gikk inn i Good Game allerede i 2021 med ca. 22 prosent eierandel. Samme prosentandel har de også etter at emisjonen er over.
Ifølge Folkeinvest tegnet Polaris Media seg på lista fem ganger, og kjøpte totalt 10.789 aksjer.
Én aksje kostet 222 kroner. Dermed har Polaris Media gått inn med nesten 2,4 millioner kroner.
Satser på overskudd fremover
Med emisjonen har Good Game nå ifølge Rostvåg likviditet til å holde selskapet gående et par år.
Målet er at selskapet allerede i 2024 skal gå med overskudd, ifølge presentasjonen på Folkeinvest.
For å få det til skal det satses på nye inntektsstrømmer.
Good Game består i dag av gamer.no, Level Up (spillredaksjon på video), gamingligaen Telialigaen og en bedriftsliga.
– Vi håper på å lansere en grunnleggende abonnementstjeneste i løpet av april. Det er først og fremst for de som spiller på plattformen vår, altså e-sportsutøvere, forklarer Rostvåg.
Etter hvert er det også planer om å utvide innholdet i tjenesten og lansere mer omfattende tjenester for større klubber.
I tillegg vurderes også en form for pluss-abonnement på redaksjonelt stoff hos Gamer.no.
– Men der er vi i en strategiprosess. Jeg vil ikke forskuttere hva vi lander på, men vi er midt i en prosess der vi ser på hvordan vi kan ta større steg på det redaksjonelle. Da er det også å se på om det finnes noen synergier med Level Up, sier han.
– Er det marked for pluss-abonnement på redaksjonelle saker hos dere?
– Jeg tror det er mange som driver små aviser som kjenner på at det er skummelt å trykke på den knappen. Vi kommer nok ikke til å gå dit at mesteparten på gamer.no er bak betalingsmur. da blir det heller at vi lager noe ekstrastoff man betaler for å få, men da må det være stort og fett nok til at folk gidder.
Kunnskapstørst
Ifølge presentasjonen på Folkeinvest er forventet utvikling inntekter på 50 millioner kroner i 2027, med et positivt resultat på 15,6 millioner kroner.
Rostvåg ser at interessen for gaming øker i Norge, og er ydmyk over at han nå har støtte fra over 600 investorer.
Men ikke alle som spiller dataspill leser gamer.no i dag, erkjenner han.
– Det er et stort potensial for vekst ved å gjøre folk oppmerksomme på at vi eksisterer. Vi ser også at det er økende aksept rundt gaming. Det er kanskje lettere å være aktiv konsument av det vi leverer hvis du samtidig føler at det ikke er en «guilty pleasure», sier Rostvåg.
Selv har han barn i barneskolealder.
– Jeg ser en enorm kunnskapstørst. Jeg tror foreldre er en viktig målgruppe for hvordan de skal forholde seg til gaming. Samtidig er det flere foreldre som er gamere som spilte som barn. Det er en «game changer», kommenterer han.