Tirsdag kunne Medier24 melde at alt går ikke helt etter planen i NRKs gaminghus LL35.
Over 30 millioner kroner er brukt på villaen, og prosjektet har et årlig budsjett på ti millioner kroner.
Så langt har NRK cirka 50.000 brukstimer i måneden, eller 100-300 samtidige seere på de daglige strømmingene på plattformen Twitch, opplyser NRK til Medier24.
I tillegg har huset hatt flere tekniske problemer.
Både tallene og prosjektet får flere til å reagere.
– Total fiasko. Fullstendig kollaps. Dette er NRK som ikke vet hva de holder på med, sier redaksjonssjef i Pressfire, Erik Fossum.
Han reagerer på at NRK bruker «brukstimer» som målestokk.
– Brukstimer er hvor lang tid en datamaskin har hatt på streamen. Har jeg på streamen 24 timer i døgnet så teller det som 24 brukstimer, men det er bare én seer. Det er en rar målestokk. Jeg har aldri hørt om noen som har målt på den måten før, sier Fossum.
Se hva NRK svarer nederst i saken.
Hadde et håp
På spørsmål fra Medier24 svarer NRK at de i gjennomsnitt har mellom 100 og 300 samtidige seere.
– Jeg synes det taler for seg selv. Du trenger ikke å være medieforsker for å se at NRK har brukt 40 millioner kroner for å noen hundre mennesker, eller kanskje noen tusen, sier Fossum.
Redaksjonssjefen sier at han hadde et håp om at NRK skulle ta rotta på andre gaming-nettsteder, som for eksempel Pressfire.
– Det var mange som håpet NRK skulle ta tak i dataspillkulturen, men de har valgt en snever sport. De går for streaming av noen få spill. Det er særdeles liten del av gamingkulturen, sier han.
– De har unnskyldt seg med at dette er et vanlig gamingliv, og det er normalt for ungdom å spille og lage middag. Men jeg har aldri hørt at det er normalt for ungdom å bo i en villa til 16 millioner kroner og ha det som jobb. Jeg synes de har bommet på ideen om å treffe folk som er gaminginteressert. Det viser jo tallene.
Han vil ikke mene noe om hva NRK burde ha av seere.
– Men man kan se på andre streamere på Twitch. LL35 med NRK sine muskler i ryggen greier ikke å nå opp til selv nyetablerte streamere nesten. Det er jo utrolig, kommenterer han.
– Lakmustest
Administrerende direktør i Good Game, som eier gamer.no, Erling Rostvåg, har det siste året hatt samarbeid med LL35 om streaming av Telialigaen.
Han har forståelse for at det har vært en del tekniske problemer.
– Fra mitt syn mener jeg at det er dette året som blir lakmustesten på om de lykkes med prosjektet, sier han.
– De har åpenbart ikke nådd ut til de som de prøver å nå ennå. Det er for få seere om gangen.
Han mener LL35 er nødt til å knekke koden.
– Frem til nå har det vært preget av utsettelser, tekniske problemer og finne ut hvordan de skal løse ting, snarere enn hva slags innhold de skal lage. Så gjenstår det å se om at det å være live mens man føler seg fram har vært en god eller dårlig strategi, kommenterer han.
Rostvåg er positiv til at NRK forsøker å nå målgrupper som gamere.
– At NRK investerer titalls millioner kroner på å prøve å knekke koden er noe alle mediehus bør applaudere. Den dagen de lykkes med dette så har man en fasit, sier han.
Han tror dog at NRK har undervurdert prosjektet.
– Det de prøver på er en slags «casual» personlig vinkling. Det man kanskje har undervurdert litt er hvor mye arbeid som ligger bak det som tilsynelatende for seerne ser ut til å være tatt på sparket, forteller han.
– Nå er det mange timer med surring og loking og fram og tilbake som er ganske dårlig TV. Det er kanskje der de må knekke koden; hvordan de kan få det interessant å følge med mellom høydepunktene.
Han håper NRK slår på stortromma i løpet av 2023.
– Det bør nok skje i løpet av 2023 når de finner formen. Da må NRK som organisasjon ta ansvar for innholdet og at folk faktisk vet om det.
Fortsatt i startfasen
Redaksjonssjef for underholdningsavdelingen, Eirik Sandberg Ingstad, er blitt forelagt kritikken.
Han svarer følgende:
– LL35 er et prosjekt som fortsatt er i startfasen og som vi evaluerer og utvikler fortløpende. Det er helt naturlig at folk er nysgjerrige og stiller spørsmål ved at NRK gjør noe som er så langt unna tradisjonell tv-produksjon. Vi anser prosjektet per i dag for å være i god vekst og vi opplever i all hovedsak positivt engasjement fra det norske gaming- og Twitch-communityet.