I august i fjor avsluttet Schibsted første del av sitt flerkulturelle trainee-program.
De fire som var trainees i programmet uttalte til Medier24 at de håper programmet fortsetter.
Nå har det gått sju måneder siden programmet ble tatt ned for evaluering.
Mangfoldssjef i Schibsted, Sumeet Singh Patpatia, forteller til Medier24 at det blir nytt trainee-program også i år.
– Vi tar med oss innsikten med alt som kunne vært bedre forrige gang. Den klare ambisjonen er å fortsette med det, og planen er å rulle ut ny runde i år, sier han.
Når det skjer, er for tidlig å si. Først skal programmet designes.
Blant annet ser han for seg at mangfoldskompetansen bør ha en større plass.
– Programmet var nok ikke optimalt da det var, men i en pilotrunde fikk vi 50 prosent inn i faste stillinger i Schibsted. Det var ikke en forutsetning, så det i seg selv er noe av det positive oppi dette, kommenterer han.
– Gjør en del, men ikke nok
Konserntillitsvalgt Marita E. Valvik sier at Schibsted har et stort ansvar for å bidra til at flere får tilgang til journalistikken.
Derfor må konsernet bli bedre på mangfold.
– Det er vårt samfunnsoppdrag. Vi gjør en del, men ikke nok, kommenterer hun til Medier24.
Hun forteller at redaksjonen helst skulle sett at arbeidet med mangfold gikk fortere og at det var mer. Men Valvik påpeker også at Schibsted News Media står i en kuttrunde.
– Det er tøffe tak for øyeblikket. Da er vi glade for at de små, lokale prosjektene opprettholdes, og at trainee-programmet ikke er lagt dødt, sier hun.
Valvik håper at ledelsen tar til seg det de har lært gjennom evalueringen av trainee-programmet, og understreker samtidig at alt ikke er gjort på en dag.
– Det er viktigere å få på plass et godt trainee-program enn et som ikke er gjennomarbeidet, sier hun.
Ifølge Valvik skal Aftenposten få på plass en mangfoldsvisjon rundt midten av mars, samt at VG har pekt ut mangfold som et av tre områder de skal jobbe med kompetanseheving.
– Sentralt i Schibsted merker vi at det er mer oppmerksomhet rundt alt som har med mangfold å gjøre, sier Valvik.
Ikke vært involvert
VGs avgåtte klubbleder Jørgen Braastad forteller at klubben ikke har vært involvert i evalueringen av trainee-programmet.
– Jeg ville gjerne hatt en gjennomgang av evalueringen i etterkant, men det kunne jeg sikkert bedt om også, sier han til Medier24.
Braastad håper programmet fortsetter og blir så bra som mulig, men understreker at det bare en én av flere ting som gjøres for å få til mer mangfold.
Han bekrefter at mangfold er ett av tre kompetansefokus som skal være i VG fremover.
Han savner et mer overordnet strategiarbeid på mangfold, som han kaller ekstremt viktig, både for ansatte i VG, men også for samfunnsoppdraget.
– Vi skal ikke løse det bare med rekruttering. Dette er en kompetanse flest mulig skal eie, kommenterer Braastad.
– Ikke en sprint
Patpatia har blitt forelagt kommentarene til konserntillitsvalgt og avgått klubbleder.
Mangfoldssjefen påpeker at endringsarbeid i en stor organisasjon ikke er gjort over natta.
– Det er ikke en sprint, men et maraton. Du skal stå i det lenge. Jeg er en utålmodig fyr, men skal du skape reelle endringer så tar det tid, sier han.
– Det siste jeg vil er å være et eventbyrå som gjør flotte ting med duftlys og blomster. Det er enkelt og fint, men skal du skape reelle endringer så må du se på prosessene.
En av prosessene han sikter til er rekruttering. I 2022 ble det utført en analyse på hvordan Schibsted rekrutterer.
– Vi vet at mange av lederne vi snakket med synes mangfold er viktig. Så vet vi at de ikke nødvendigvis klarer å nå målene de vil i prosessen, sier han.
Nå jobbes det med å styrke rekrutteringsprosessen med å bake inn mangfold, inkludering og tilhørighet.
I tillegg har Schibsted News Media et lederskapsprogram der de tre komponentene er med.
Schibsted har ca. 60 selskaper i porteføljen. Da han kom inn for 1,5 år siden var tanken å bygge noe på tvers av selskapene.
– Dette er et selskap som tror og ser på mangfold som viktig å satse på. Tanken er å sette system på det. Det er ikke fordi det skal være pent på papiret, slår han fast.
Data sentralt
Det overordnede målet forklarer Patpatia er at Schibsted modnes mer på mangfold, inkludering og tilhørighet.
For å ha noe å jobbe etter og måle seg på har de samlet inn data på flere områder. Blant annet er det gjort over hundre intervjuer av ansatte i Schibsted.
– Datainnsikten er startstreken for å forstå arbeidet som må gjøres og hva som er organisasjonenes vurdering på det, sier han.
Mangfoldssjefen mener endringene må skje lokalt.
– Schibsted drives mye av de individuelle organisasjonene. Arbeidsendringene skjer der. Vi har lokale grupper som jobber med mangfold, inkludering og tilhørighet lokalt for å dra det videre, forklarer han, og legger til at det også er etablert ressursgrupper.
Eksternt har de sammen med Tinius-stiftelsen opprettet et initiativ som heter IN/LAB. Det er en ny eksperimentell satsing som skal utforske hvordan journalistikk kan gjøres mer inkluderende.
Et prosjekt som nylig er avsluttet er et Changemaker-program der IN/LAB samarbeidet med en gruppe unge mennesker fra Stockholms forsteder.
– På bakgrunn av gruppens opplevde «pain points» med dagens nyhetstilbud ble det utviklet seks konsepter for hvordan nyhetsopplevelser kan se ut i fremtiden – flere av dem radikalt annerledes fra det mediene våre tilbyr i dag, forklarer Patpatia.
Initiativet har også flere forsknings- og utviklingsprosjekter på gang fremover. Resultatet blir i likhet med Changemaker-programmet delt med hele bransjen for felles læring.