Ansvarlig redaktør i Porten, Lasse Styve Andersen, viste frem klær fra den lokale klesbutikken Årdal mote.

Redaktør stilte opp som modell for den lokale klesbutikken: – Ville gjort det igjen

Porten.no-redaktør Lasse Styve Andersen stilte opp som klesmodell for lokal bedrift. – Stiller seg selv i en posisjon hvor det grunn til å tvile på hans habilitet og troverdighet, mener ekspert på presseetikk.

Publisert Sist oppdatert

I starten av mars dukket ansvarlig redaktør Lasse Styve Andersen i Porten opp i Instagram-storyen til den lokale klesbutikken Årdal Mote.

Her viste han frem klesplagg fra butikken.

Bildet får fagmedarbeider på Institutt for journalistikk (IJ) og ekspert på pressetikk, Trygve Aas Olsen, til å reagere når Medier24 tar kontakt.

Han viser til at Porten må kunne skrive kritisk journalistikk om det lokale næringslivet.

– For å ha troverdighet i journalistikken så må redaksjonen være helt uavhengig av dette næringslivet. Da kan man ikke reklamere for eller eie aksjer i et lokalt næringsliv, sier Aas Olsen til Medier24.

– Da har publikum en grunn til å tro at den journalistikken ikke er helt balansert, legger han til.

Se tilsvaret fra Lasse Styve Andersen nederst i saken

– Grunn til å tvile på hans habilitet og troverdighet

Vær Varsom-plakaten punkt 2.2 handler om redaktørens og redaksjonens uavhengighet, integritet og troverdighet.

«Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet», står det.

Aas Olsen stiller spørsmål ved hvordan de andre aktørene i Årdals næringsliv reagerer.

– Det kan være at de ønsker at Porten-redaktøren skal reklamere for varene deres. Men så vil han ikke det. Hva tenker de da om hans forhold til Årdal Mote? Han stiller seg selv i en posisjon hvor det grunn til å tvile på hans habilitet og troverdighet.

Etter at Instagram-posten ble lagt ut, har Porten publisert en sak om at Årdal Mote fyller 18 år. Det er en annen ansatt i Porten som har byline på saken.

– Bidrar dette til at man kan spekulere rundt slike saker?

– Det er klart. Først stiller han opp som modell, så får butikken et pent oppslag, svarer Aas Olsen.

Presseetikk-eksperten mener at hva som er faktum for hvordan saken ble til er uvesentlig.

– Det trenger ikke å være en sammenheng. Det er ikke redaktørens motiv som er viktig, men hva folk kan spekulere om hva som er motivet som er saken.

Både redaktør Lasse Styve Andresen og Årdal Mote hevder overfor Medier24 at det ikke er en sammenheng mellom bildet og nyhetsartikkelen.

Det er ikke første gang Aas Olsen blir kontaktet av Medier24 for å svare på slike presseetiske problemstillinger rundt punkt 2.2 i VVP.

Han er forundret over at ikke flere redaktører kjenner til det han beskriver som «B» i «ABC» for redaktører.

– Dette er et større problem i lokalmedier og jeg ser at det skjer påfallende ofte, sier han.

Aas Olsen tar forbehold om at flere medier lager journalistikk på slike presseetiske problemstillinger.

Ville gjort det igjen

Medier24 har forelagt kritikken overfor Porten-redaktør Lasse Styve Andersen.

Han understreker at han ikke har mottatt noe betaling av Årdal Mote for å stille opp på bildet.

– Det virker som han har kritisk bare for å være kritisk her. Dette gjorde jeg egentlig for gøy, sier Andersen til Medier24.

At andre aktører i det lokale næringslivet kunne finne det interessant å bruke han, forstår ikke Porten-redaktøren.

– Jeg forstår ikke synsingen her, fordi det har aldri vært et tema. Næringslivet kjenner til meg som journalist. Årdal Mote spurte om de kunne ta et bilde, og det svarte jeg ja til.

– Hovedpoenget til Aas Olsen handler ikke om hva din intensjon er, men hvordan publikum oppfatter dette. Ser du den problemstillingen?

– Jeg ser den. Samtidig har jeg aldri opplevd den problemstillingen. Jeg har aldri hørt noe om at dette kan se ut som bindinger. Lokalsamfunnet er lite og de kjenner til både Porten og Årdal Mote, og her er det ingen bindinger, svarer Andersen.

Andersen mener det hadde vært mer problematisk om Årdal Mote reklamerte for dem eller at han fikk betalt for å stille opp på bildene.

– Det hadde jeg ikke akseptert som redaktør. Jeg forstår kritikken, men man må se det i sammenheng med at det er et lite lokalsamfunn.

– Ville du gjort dette igjen?

– Hadde Årdal Mote spurt igjen så hadde jeg sikkert gjort det. Men de bruker ikke bare meg. Jeg er bare en av svært mange.

– Men den eneste ansvarlige redaktøren?

– Det er sant.

Mener det ikke bryter med VVP

– Så du mener dette ikke nødvendigvis bryter med punkt 2.2 i VVP?

– Jeg vil ikke si at dette bryter med punkt 2.2. Men at han retter et kritisk blikk mot dette forstår jeg absolutt.

Porten-redaktøren er klar på at det ikke var noen sammenheng mellom Instagram-bildene og nyhetsartikkelen om Årdal Motes 18-årsjubileum.

– Det var en ren tilfeldighet. Når man er en liten avis, og nyhetsbildet er litt tregt en dag, så tar man det man kommer over. Journalisten kom over at Årdal mote fylte 18 år og skrev en sak om det. Slik har vi gjort med mange andre bedrifter.

Medier24 har vært i kontakt med daglig leder i ÅrdalMote, Aud Henjum. Hun bekrefter at Andersen ikke fikk noen form for kompensasjon for å stille opp på bildene.

Hun hevder videre at det heller ikke er noen sammenheng mellom Instagram-posten og nyhetsartikkelen.

Powered by Labrador CMS