Redaktør John Erik Loland i Skjærgårdsposten.

Fjernet at de følger Vær Varsom-plakaten etter at Medier24 tok kontakt

Nettavisen Skjærgårdsposten i Mandal drives av to personer. – Folk har tatt godt imot konseptet, sier redaktøren.

Publisert Sist oppdatert

Den 26. januar i år ble nettavisen Skjærgårdsposten lansert, med John Erik Loland, som da stod oppført som redaktør og daglig leder, i spissen.

Han omtaler nettavisen som nyskapende, med fokus på sport, næring, historie og politikk.

– Folk har tatt godt imot konseptet. Det er en nettavis som er videobasert, forteller han til Medier24.

Året før startet Loland podkasten Skjærgårdspodden sammen med nåværende redaksjonsleder Endre Drange Thompsen. Podkasten og nettvideoer publiseres også i nettavisen.

– Det er en lokal tv-stasjon like mye som nettavis, forklarer han.

Fjernet VVP og redaktørtittel

Da Medier24 var i kontakt med Loland mandag 27. februar stod det i bunnen av nettavisen at de følger Vær Varsom-plakaten.

Loland stod også oppført som redaktør og daglig leder.

Begge er nå fjernet.

Medier24 har vært i kontakt med Loland i etterkant, som ikke ønsker å kommentere mer.

– Vi vil definitivt også holde Vær Varsom-plakaten høyt hevet, sa Thompsen til lokalavisen Lindesnes før jul.

Tidligere har Skjærgårdsposten opplyst at de arbeider etter Vær Varsom-plakaten, og Loland er redaktør og daglig leder. Etter at Medier24 tok kontakt er dette fjernet.
Slik ser det ut nå.

Merket som annonsert innhold - mener det er redaksjonelt

Avisen, som har to redaksjonelle ansatte, skriver også artikler markert med annonsert innhold, i tillegg til redaksjonelle saker.

– Besøker du en bedrift som har noe nyskapende på gang, og den bedriften har annonse i avisen din, så kan det oppfattes som feil; at du besøker de på grunn av at de er annonsør eller sponsor, forklarer han.

I Vær Varsom-plakaten punkt 2.6 står det man skal skille tydelig på redaksjonelt og betalt innhold.

Et eksempel hos avisen er en artikkel markert med «annonsert innhold» fra Verktøy Maskin. Videoen ble laget før Verktøy Maskin ble annonsør i nettavisen, men ble lagt ut etter de ble annonsør, opplyser Loland.

– Er det redaksjonelt innhold eller reklame?

– Jeg ser på filmen fra Verktøy Maskin som redaksjonelt innhold. Da vi laget filmen så var det en «Byvandring». Så tenkte vi at vi skulle presentere byvandringene i nettavisen.

Konseptet «Byvandring» hørte til podkasten Skjærgårdspodden.

– Så kan det oppfattes som reklame. Da setter man på annonsert innhold. Da er det en form for annonsert reklame eller innhold, svarer han, og opplyser at de ikke har fått betalt for å lage videoen.

Denne saken er merket som annonsert innhold, men er redaksjonelt innhold, mener redaktøren.

Skriver om show de selv er med i

Loland har bakgrunn som artist og standup komedie, mens kollega Thompsen holder foredrag. Sammen har de og andre aktører showet «Mandal 100 år på 100 minutter».

Skjærgårdsposten omtaler showet i en egen artikkel uten å opplyse om tilknytningen til redaktøren eller journalisten.

Loland sier at artikkelen ikke er en promo for showet, men en oppsummering om hvordan det gikk.

– Hva med roller og bindinger?

– Jeg ser at det ikke kan se bra ut hvis vi hadde skrevet om det før, men det er sikkert noen som ser feil på det.

– Hvordan vurderer du det selv?

– Jeg ser at vi skriver om noe som har skjedd. Om vi er involvert i det som skjedde så kan vi ikke gjøre så mye med det. Vi er en del av det, men det er flere involverte i showet, sier han.

Redaktøren opplyser at avisen ikke er medlem av en presseorganisasjon. Dermed kan de ikke bli klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

– Vi har tydeligvis mye å svare for, sier han.

Redaksjonell omtale av eget show.

– Må være tydelig

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, uttaler seg på prinsipielt grunnlag.

– Mange medier har kommersielle aktiviteter. Da er det avgjørende at omtale da skal være journalistisk motivert, og det må skilles mellom markedsarbeid og redaksjonelt arbeid. Da må det være tydelig for leseren at dette er avisas egen aktivitet, sier hun.

Hun forklarer at hovedhensikten med kapittel 2 i VVP er at redaktør og ansatte skal verne om sin egen integritet.

– Da må man være tydelig på hvem man er, hvilke bindinger man har, og så må man skille mellom redaksjonelt og kommersielt arbeid. Det skillet må være absolutt, sier hun.

Hennes råd til avisa er å ta kontakt med en av presseorganisasjonene for å få råd og veiledning om presseetikken.

Powered by Labrador CMS