Konsernsjefene Per Axel Koch (Polaris Media), Anders Opdahl (Amedia), Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) og Anders Eriksson (Bonnier).

Oppkjøpskamper og strategiavtaler: Slik samarbeider konsernene i Norden

Hvem eier hvem, og hvem samarbeider med hvem? Her er en oversikt over konsern-landskapet i Norden. 

Publisert

Den siste uken har mediebransjen opplevd flere oppkjøp og avtaleinngåelser. Men hvem eier hva, og hvem er venner med hvem? Medier24 har laget en liten oversikt.

I Norge er det tre store spillere som har bredt seg utover norske landegrenser: Amedia, Schibsted og Polaris Media. 

Tirsdag for en uke siden annonserte Amedia at de kjøper det danske konsernet Berlingske Medier. Dagen etter meldte de svenske konsernene NWT og Bonnier at de inngår partnerskap, og en intensjonsavtale om krysseierskap. 

Og det er langt fra det første krysseierskapet i det nordiske medielandskapet. 

Amedias sklitakling

For både Bonnier og NWT er selskaper som allerede har tette bånd til hverandre. 

NWT er nest største eier i Polaris Media, og Bonnier har et tett samarbeid med Amedia.

Anders Opdahls forgjenger Are Stokstad forsynte seg fra det svenske markedet i 2019–2020. 

Først tok Amedia sklitakling på Polaris Media da de gikk sammen med Bonnier i kampen om det svenske konsernet MittMedia. Da var Polaris med i kampen til siste slitt, før Amedia kom til bordet.

Bare et år etter, tok de gjennom MittMedia over Hall Media i Sverige, og i slutten av 2021 fortsatte Opdahl partnerskapene i Sverige, og inngikk en intensjonsavtale med Bonnier News Local og Gota Media.

Hvor var Bonnier?

Da Amedia annonserte at de overtar Berlingske Media i Danmark i forrige uke, ble flere eksperter overrasket, både over at Schibsted ikke var den norske kandidaten, og at Amedia kjøpte alene. 

Spekulasjonene gikk i forkant om at Bonnier var sammen med Amedia i samtaler om oppkjøpet, men Bonnier bekreftet til slutt at de ikke var involvert. (Selv om de i ettertid innrømmer at de var interessert)

Bonnier er det svenske konsernet som har størst skandinavisk avtrykk. De har et av de største mediehusene i Danmark, og har i Norge bransjemedier som Estate Media, NHI og Dagens Medisin.

Konsernsjef Anders Eriksson har sagt at han ikke utelukker flere krysseierskap, også på tvers av landegrenser. 

Revansje fra Polaris

Etter sklitaklingen i 2019, slikket ikke Polaris Media sårene så lenge før de fant en ny partner i Sverige, etter tapet om MittMedia.

Få måneder etter kampen om konsernet, ble Polaris Media største eier i Stampen Media.

Da uttalte konsernsjef Per Axel Koch til Medier24:

– Jeg vil ikke kalle det en revansje, men vi jobbet mye med MittMedia. Vi var ikke fornøyde med å ikke vinne den kampen.

Etter oppkjøpet i 2019 har Polaris stablet Stampen, som hadde blodrøde tall og nær konkurs, på beina igjen.

Schibsted hos söta bror

Den tredje store spilleren er Schibsted. De har helt siden 2009 hatt et hardt grep på storavisen Aftonbladet i Sverige, og eier også Svenska Dagbladet.

I 2015 snuste Bonnier på Aftonbladet, og ryktene gikk om at de telte på kronene for å kunne kjøpe avisen av Schibsted. 

Daværende konsernsjef Rolv Erik Ryssdal gikk da ut og var tydelig på at avisen ikke var til salgs og sa «it takes two to tango».

Etter forrige ukes store konsernnyheter, stilte sjefredaktør i Medier24, Erik Waatland, spørsmål om hvor Schibsted nå er, og mente de fremsto som passive. Han viste til at konsernet det siste året har brukt store ressurser på å dele selskapet i to.

Danskene inn i Norge

Konsernsjefene i Norge har lenge fått spørsmål om når de skal inn i Danmark, som er et mer utfordrende marked enn Norge og Sverige.

Samtidig har danskene de siste årene sneket seg over til Norge.

Både danske Altinget og Watch har de siste årene etablert seg med sine nisjeavis-modeller. 

Watch Medier har på fire år etablert sju nisjer i Norge, og tidligere i høst kunne landssjef Kristin Stoltenberg fortelle at den første avisen nærmet seg lønnsom.

Altinget startet i Norge i 2022, og teller nå seks nisjer under sjefredaktør Veslemøy Østrem.

Kryss-eier i Norge

Men det er ikke bare over landegrensene at konsernene eier hverandre, det skjer også innad i Norge. 

Schibsted Media er største eier i Polaris Media. Nest største eier er NWT. 

Til gjengjeld eier Polaris Media Finn.no-aksjer. De ble i sommer overført til å være Schibsted ASA-aksjer. 

NWT var en av de største eierne i Schibsted ASA, før selskapet ble splittet i to. 

I 2021 kjøpte Polaris Media seg inn i Mentor Medier og ble i en kort periode største eier. Det var før medieinvestor Odd Øie kjøpte seg mer opp i selskapet. 

Lagde avtale – og skrotet den

Like etter Polaris – kjøpet, ble det kamp på generalforsamlingen om økt stemmemakt.

Klubblederne i konsernets aviser var bekymret og advarte om å vedta forslaget. Det ble til slutt nedstemt.

Samtidig med eierskapet, inngikk de to konsernene en strategisk samarbeidsavtale. Bare to år etter, avviklet de avtalen. 

I det norske konsernlandskapet finner vi også det trønderske konsernet TA Media. Her eier Polaris Media aksjer direkte, og Amedia indirekte. Dette gjør at de to konsernsjefene Koch og Opdahl sitter sammen i styret til Trønder-Avisa. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS