Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, er klar på at de har ambisjoner om utvikle konsernet.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, er klar på at de har ambisjoner om utvikle konsernet.

Dette er de mest og minst lønnsomme Polaris-avisene

Ferske aviser og nye oppkjøp preger både topp og bunn på lønnsomhetslista til Polaris Media. 

Publisert

Medier24 har gått gjennom årsregnskapene for alle Polaris Media sine aviser i Norge for å se på inntekter, resultater og driftsmargin. (Se tabellen nederst i saken).

Medier24 har også gjort en slik sammenstilling for Amedia sine aviser.

Driftsmargin

Driftsmargin er en indikasjon på hvor lønnsom bedriften er, da tallet forteller hvor mye bedriften får igjen for hver omsatte krone (før renter og skatt).

Gjennomsnittlig driftsmargin for Polaris Media sine aviser var i fjor – 1,2 prosent, mens medianen var 4,4 prosent. Tall fra Medietilsynet viser at driftsmarginen i norske aviser i 2023 lå på 2,6 prosent, opp 0,4 prosentpoeng fra året før.

For Polaris-avisene som gikk med overskudd var gjennomsnittet 8,7 prosent.

Øverst på listen over de med best driftsmargin ligger Randaberg24, med 26,1 prosent. De hadde driftsinntekter på 2,7 millioner kroner, og et resultat på 706.000 kroner. Året før endte de på et underskudd på 632.000 kroner.

Daglig leder i Randaberg24, Reidar Hystad, sier til Medier24 at fjorårets tall lyver litt.

– Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi hadde en økning på abonnement fra 2022. Men vi hadde også en del sykdom som gjorde at lønnskostnadene ble mye lavere, sier han og viser til at lønnskostnadene var 400.000 lavere i 2023.

– Det var nok et litt spesielt år.

Hystad legger til at 2024 ser ut til å bli et mer vanlig år.

– Det er en tøff hverdag og vi jobber hardt for å komme på plussiden.

Samtidig roser han avisen.

– Det som er så imponerende med Randaberg er at de har utrolig mye stoff, og dekker Randaberg godt. Så avisen er på rett vei.

Avisen ble kjøpt av Polaris Media fra Schibsted i 2023, sammen med Vestnytt, Askøyværingen, Strilen, Bygdanytt og Øyposten. Randaberg24 startet opp i 2019.

Bak ligger de trønderske avisene Hitra-Frøya og Sør-Trøndelag på henholdsvis 25,3 og 24,1 prosent. De endte med overskudd på fem millioner kroner og 9,3 millioner.


– Jobbet målbevisst

Odd Arild Sandnes, daglig leder i ti av mediehusene i Polaris Media Midt, skriver til Medier24 at en meget sterk vekst i digitale abonnenter gjorde 2023 til et godt år for avisa Sør-Trøndelag, på 10,3 prosent. 

Odd Arild Sandnes, daglig leder i de lokale mediehusene i Polaris Media Midt

– I et år hvor bransjen som helhet går tilbake, er dette meget godt jobbet, skriver Sandnes. 

Avisen økte de digitale abonnementsinntekene med 1,6 millioner kroner og har nå en digitalandel på 70 prosent. 

– Avisa er i sin 117. årgang og staben har jobbet målbevisst for å forberede produktet. 

Sandnes legger til at salg av eiendom ga en gevinst på 5,4 millioner kroner, som økte resultatet. 

Sandnes er også daglig leder i Hitra-Frøya. Han skriver at økte abonnementsinntekter og reduserte kostnader bidro til resultatet. 

De økte de digitale abonnementsinntekene med elleve prosent, og at de nå har 72 prosent rene digitale abonnenter. 

– Man kan derfor si at mediehuset er godt i gang med å forberede en heldigital fremtid. 

 

– I en oppbyggingsfase

Nederst på tabellen ligger det også to trønderske aviser. Klæbuposten endte på et underskudd på 2,1 millioner kroner, og en driftsmargin på -152 prosent. Over ligger Steinkjer24 med et underskudd på 4,2 millioner kroner og en driftsmargin på -87 prosent. Sistnevnte ble startet opp i 2020.

Avisen har de siste tre årene tapt over 16 millioner kroner.

Om Klæbuposten skriver Sandnes, som også er daglig leder i den avisen, at avisen er en spennende og viktig satsing. 

– I 2023 fikk avisen et negativt resultat på 2,1 millioner kroner. Det skyldes en redaksjonell satsing som økte kostnadene med 1,6 millioner. 

Han legger til at inntektene økte med 600.000 kroner, hvor mesteparten er økning i abonnementsinntekter. 

– Selskapet er i en oppbyggingsfase, og det forventes bedre resultater fremover, som følge av videre abonnementsvekst og pressestøtte, skriver Sandnes. 

 Blant de avisene med lavest positiv driftsmargin, ligger Altaposten med en driftsmargin på 0,4 prosent og et driftsresultat på 159.000 kroner. Det er et kraftig fall fra året før da de endte på 1,9 millioner kroner i overskudd og en driftsmargin på 5,5 prosent.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS