Erik Waatland.

KOMMENTAR:

Nordens medie­giganter samler seg – men hvor er Schibsted?

«Mens Bonnier og Amedia styrker grepet i Norden, sitter Schibsted fast i omorganisering og risikerer å bli stående igjen på perrongen», skriver Erik Waatland.

Publisert

Norden konsoliderer. Bonnier vokser. Amedia styrker seg. Og Schibsted?

De sitter stille, fanget i en omorganisering som kan koste dyrt. Mens konkurrentene tar grep, bruker Schibsted tiden på å rydde i sitt eget hus etter splitten.

I går kom nyheten om at Amedia kjøpte Berlingske. I dag kom nyheten om at Bonnier News Local og NWT Media har inngått partnerskap. Det er langt mer enn et svensk bransjetrekk. Dette gir Bonnier, en gigant som lenge har holdt en lav profil i Norge, en indirekte eierposisjon i Polaris Media gjennom NWTs 26,79 prosent andel i selskapet. For Schibsted og Blommenholm Industrier, som allerede har tung kontroll i Polaris og kun mangler noen aksjer på å sikre negativ kontroll, bør dette være en vekker.

For Polaris Media må nyheten ha kommet svært overraskende på. Når Bonnier nå kommer inn bakveien gjennom NWT, endres maktbalansen i eierskapet. I alle fall dynamikken. Jeg ser for meg at det fremover vil pågå heftig møtevirksomhet på eiersiden – for dette kan få følger for hvordan Polaris skal navigere i fremtiden.

Schibsted fremstår i denne sammenhengen som passiv. Mens Bonnier tar strategiske grep for å styrke sin nordiske posisjon, og Amedia bygger broer med Bonnier News Local, har Schibsted brukt store ressurser på å splitte selskapet i to. De teknologiske utfordringene står i kø, og de organisatoriske endringene har blitt en intern tidstyv, ifølge kilder i konsernet.

Dette handler ikke bare om strategi, men også om timing. Når alle andre konsoliderer og bygger større strukturer, taper Schibsted terreng. Dette er blitt lagt merke til både internt og blant konkurrentene.

Likevel bør ikke Schibsteds stillhet misforstås som mangel på ambisjoner. Konsernet har vært tydelige på at de ønsker vekst, særlig i Sverige, men de ser ut til å prioritere lyd og bilde fremfor tradisjonelle tekstbaserte mediehus. Dette ble understreket da de gikk inn i Viaplay, og flere skriver at de har snust på TV4. Schibsted har også sterke merkevarer som Podme og Omni, som kan rulles ut i nye markeder.

Kanskje handler Schibsteds passivitet egentlig bare om en annen type vekststrategi enn den vi ser hos Amedia og Bonnier?

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er Norden i ferd med å smelte sammen til ett mediemarked, og de aktørene som handler nå, vil sitte med et betydelig overtak i årene fremover.

Spørsmålet er om Schibsted vil ta grep selv – eller om de overlater til andre å forme fremtidens nordiske mediemarked.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS