I Norges 15 fylker har Amedia størst opplag i åtte, etterfulgt av Polaris Media som er størst i fire, og Schibsted som er størst i tre.
Det viser en oversikt som Medier24 har gjort. Vi tar forbehold om feil.
Vi har gått gjennom alle avisene som har registrert opplag for første halvår 2024 hos MBL på fylkesnivå, og kategorisert dem ut fra de forskjellige mediekonserne i Norge.
Informasjon om hvilken avis som hører til hvilket konsern er hentet fra konsernenes egne oversikter, samt Proff.no.
Dermed ser kartet over Medie-Norge ut slik:
Amedia* er størst i følgende fylker:
- Akershus (ca. 87 prosent)
- Buskerud (ca. 84 prosent)
- Finnmark (ca. 60 prosent)
- Innlandet (ca. 46 prosent)
- Nordland (ca. 63 prosent)
- Østfold (100 prosent)
- Telemark (ca. 58 prosent)
- Vestfold (100 prosent)
Polaris Media på sin side er størst i følgene fylker:
- Agder (ca. 79 prosent)
- Møre og Romsdal (ca. 70 prosent)
- Troms (ca. 48 prosent)
- Trøndelag (ca. 68 prosent)
Schibsted Media er størst i disse fylkene:
- Oslo (ca. 58 prosent)
- Vestland (ca. 32 prosent)
- Rogaland (ca. 47 prosent)
*I utregningen har vi ikke tatt med Amedias partneraviser.
Her dominerer de
I Oslo er Schibsted Medias aviser overlegne, med 549.191 i opplag, av totalt 943.420 registrerte opplag i hovedstaden. Neste på lista er Aller Media, med 102.071 i opplag.
Polaris Media har et godt tak på Trøndelag, med 136.835 i opplag, av totalt 202.554 registrerte opplag i fylket. Uten partneravisene sine har Amedia 16.051 i opplag, mens med partneravisene er tallet 56.592.
I Agder troner Polaris Media også på tronen, med 89.078 i opplag, mot 16.369 hos Amedia.
Amedia dominerer derimot Buskerud, med et opplag på 61.057 av totalt 72.565 registrerte opplag. Polaris Media sniker seg dog innpå etter å ha kjøpt seg opp i Hallingdølen, og har dermed et registrert opplag på 11.508.
Østfold er et sted der Amedia har ifølge MBLs oversikt fritt spillerom, med seks lokalaviser som har et totalt opplag på 70.217.
Her er det jevnt
I Rogaland er det mye jevnere. Schibsted er så vidt størst, med 65.858 registrerte opplag gjennom Stavanger Aftenblad. Amedia ligger her på et registrert opplag på 65.570. Tallene er hentet fra før Amedia-satsingen RA Stavanger etablerte seg, så her kan ting snu.
Troms er også et sted der det er jevnt. Polaris Media kommer seirende ut med et registrert opplag på 29.222, like foran Amedias aviser, som har 28.064 i opplag i fylket, ifølge MBLs tall.
I Vestland er det også noe jevnt. Her er Schibsted gjennom Bergens Tidendes tilstedeværelse størst, med 88.183 i opplag.
Amedia er nummer to i fylket, med 79.235 i opplag, mens Polaris Media er på en tredjeplass med 50.324 i opplag. Vestland er forøvrig det med flest medier ifølge MBLs oversikt, med 37 registrerte aviser.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no