(VIKA KINO): Under Print- og papiraviskonferansen i Oslo torsdag fortalte forsker
ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe, om sin forskning på medieøkonomi og ga sine spådommer
for papiravisens fremtid.
Han fortalte at 65 prosent av papiropplaget til norske aviser
forsvant mellom 1998 og 2022. Samtidig økte befolkningen med 25 prosent.
– Hvis man tenker at avisøkonomi tradisjonelt sett er papirsalg og annonser, er det ekstremt deprimerende. Samtidig har også
papirvolumet blitt kraftig redusert. Så papiravisene har også blitt tynnere.
Han legger til at det er enda verre for de største avisene.
– 90 prosent av opplaget til VG og Dagbladet har forsvunnet siden
2000.
Kuttene i både frekvens og løssalg
har økt i den siste tiden, og Raabe visste til flere store medier som kutter i
frekvens, og VG som slutter med løssalg i Brønnøy.
– Dette skjer nå. Da får man inntrykk av at papiravisen som helhet er på vei bort. Og
på et tidspunkt vil spåmennene få rett, men i dag vil jeg nyansere litt, sier Raabe.
For tross den store nedgangen i opplag, har bare papirinntektene totalt i bransjen falt med ni prosent.
Men han mener det er én grunn til at løssalgsavisene
fremdeles lever.
– VG og Dagbladets løssalg lever på dagligvarekjedens nåde. Det
er 7.900 utsalgssteder for avisene i Norge i dag, sier han og fortsetter:
– I det øyeblikket dagligvarekjedene bestemmer seg for å heller bruke den
plassen til sjokolade og tyggis, forsvinner løssalget helt, sier Raabe.
Artikkelen fortsetter under bildet
Helgeutgavene er fremtiden
Raabe har vært kritisk til ordet «mediekrise», men ikke uten forbehold.
– Medietilsynets tall viser at 54 prosent av avisenes omsetning i dag er knyttet til papir– det er 6,1 milliarder kroner. Hvis
alle avisene i dag gikk over til å være rent digitale, anslår de at en milliard av
resultatet hos norske aviser ville forsvunnet. Og overskuddet fra bransjen i fjor, var på 900 millioner.
– I tillegg er det kanskje kryssord, bildeserier og andre
ting du tar deg tid til.
Han viser til at Morgenbladet som en av få aviser har
opplagsvekst på papir.
– Jeg tror fremtiden er helgeutgavene. Men bransjen må bli
enige om hvilke dager man faktisk skal distribuere papiravisen. For uten samarbeid overlever ikke papirformatet, sier han.
Etter publisering er det lagt til noen nyanser, som "da får man inntrykk av" at papiravisen som helhet vil forsvinne, og at tross stor nedgang i opplag har inntektene på papiravis økt lite.
*For ordens skyld: Print- og papiravis-konferansen ble arrangert av Medier24-eier Tjuefire.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no