Forsker Tellef S. Raabe mener helgeproduktene kan holde liv i papiravisen.

Medieforskeren tror én ting vil redde papiravisen

Hvis papiravisene forsvinner nå, er vi virkelig i en mediekrise, mener medieforsker Tellef Raabe.

Publisert Sist oppdatert

(VIKA KINO): Under Print- og papiraviskonferansen i Oslo torsdag fortalte forsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe, om sin forskning på medieøkonomi og ga sine spådommer for papiravisens fremtid.

Han fortalte at 65 prosent av papiropplaget til norske aviser forsvant mellom 1998 og 2022. Samtidig økte befolkningen med 25 prosent.

– Hvis man tenker at avisøkonomi tradisjonelt sett er papirsalg og annonser, er det ekstremt deprimerende. Samtidig har også papirvolumet blitt kraftig redusert. Så papiravisene har også blitt tynnere.

På dagligvarekjedenes nåde

Han legger til at det er enda verre for de største avisene.

– 90 prosent av opplaget til VG og Dagbladet har forsvunnet siden 2000.

Kuttene i både frekvens og løssalg har økt i den siste tiden, og Raabe visste til flere store medier som kutter i frekvens, og VG som slutter med løssalg i Brønnøy.

– Dette skjer nå. Da får man inntrykk av at papiravisen som helhet er på vei bort. Og på et tidspunkt vil spåmennene få rett, men i dag vil jeg nyansere litt, sier Raabe.

For tross den store nedgangen i opplag, har bare papirinntektene totalt i bransjen falt med ni prosent. 

Men han mener det er én grunn til at løssalgsavisene fremdeles lever.

– VG og Dagbladets løssalg lever på dagligvarekjedens nåde. Det er 7.900 utsalgssteder for avisene i Norge i dag, sier han og fortsetter:

– I det øyeblikket dagligvarekjedene bestemmer seg for å heller bruke den plassen til sjokolade og tyggis, forsvinner løssalget helt, sier Raabe.

Artikkelen fortsetter under bildet

Forsker Tellef S. Raabe mener løssalgsavisene lever på dagligvarekjedenes nåde.

 Helgeutgavene er fremtiden

Raabe har vært kritisk til ordet «mediekrise», men ikke uten forbehold.

– Medietilsynets tall viser at 54 prosent av avisenes omsetning i dag er knyttet til papir– det er 6,1 milliarder kroner. Hvis alle avisene i dag gikk over til å være rent digitale, anslår de at en milliard av resultatet hos norske aviser ville forsvunnet. Og overskuddet fra bransjen i fjor, var på 900 millioner. 

– Da kan vi virkelig snakke om mediekrise. Da forsvinner hele overskuddet.

Men Raabe er likevel optimistisk for fremtiden til papiravisen.

– Jeg tror papiravisen fremdeles vil være en greie. Og grunnen til det er helgeutgavene, sier han og legger til:

– De har høyere opplag, gode annonseinntekter og er potensielt lojalitetsbevarende.

Han peker på at folk har bedre tid i helgene.

– I tillegg er det kanskje kryssord, bildeserier og andre ting du tar deg tid til.

Han viser til at Morgenbladet som en av få aviser har opplagsvekst på papir.

– Jeg tror fremtiden er helgeutgavene. Men bransjen må bli enige om hvilke dager man faktisk skal distribuere papiravisen. For uten samarbeid overlever ikke papirformatet, sier han.

Etter publisering er det lagt til noen nyanser, som "da får man inntrykk av" at papiravisen som helhet vil forsvinne, og at tross stor nedgang i opplag har inntektene på papiravis økt lite. 

*For ordens skyld: Print- og papiravis-konferansen ble arrangert av Medier24-eier Tjuefire.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS