(VIKA KINO): Under Print- og papiraviskonferansen møttes de tre lederne
Per Axel Koch i Polaris Media, Anders Opdahl i Amedia og Siv Juvik Tveitnes i
Schibsted til debatt.
Blant spørsmålene som ble tatt opp var veien for papiravisen
fremover og frekvenskutt.
Juvik Tveitnes, som er konserndirektør i Schibsted News Media, sier
at frekvenskutt ikke er et tema i Schibsted nå.
– Vi har tro på seksdagers avis i mange år fremover. Og hvis
vi skal gå bort fra det, tror jeg vi må over på mer helgeprodukter, heller enn
at vi distribuerer gjennom uka. Men for oss vil seksdagers avis gjelde i uoverskuelig
fremtid, sier hun.
– Vil fortsette å være krevende
Juvik Tveitnes er klar på at det er mange dyktige print-folk
i organisasjonene som innoverer godt.
– Og måten de både effektiviserer på og lage nye nisjemagasiner
på, mener jeg viser at vi ikke har mistet gnisten.
For Amedia har frekvenskutt vært høyt oppe på agendaen de
siste årene, og mange Amedia-aviser har kuttet til både tre-dager og todagers
avis.
Konsernsjef Anders Opdahl sier papirets rolle er krevende.
– Og det vil fortsette å være krevende. Så har vi en god og
land tradisjon for å samarbeide mellom konsernene, og det vil vi fortsette med.
Opdahl er klar på at Amedia har en annen struktur enn de to
andre konsernene.
– Men så er også andelen papir utgjør av avisenes opplag radikalt
forandret. Da jeg startet som sjefredaktør i Nordlys i 2011 var det 28 090
papirabonnenter. Nå er det knappe 5 000. samtidig er opplaget det samme.
Opdahl påpeker også at det er en «atlanterhavs forskjell» mellom
for eksempel Finnmarksposten og Klassekampen.
– Finnmarksposten bruker du til å oppdatere deg på lokale
nyheter, mens Klassekampen er et helt eget nisjeprodukt. Så det å snakke om
alle papiravisene blir epler og pærer.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier at
konsernene sammen må sørge for fremtiden og gjøre hverandre gode.
– Hvis vi ikke klarer å samarbeide om hvilke dager vi skal
trykke, når det kuttes i frekvens, vil det ødelegge for alle. Vi må ta
papiravisen på alvor, og vi er tvunget til å finne gode løsninger sammen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Løsninger i fellesskap
Tveitnes ble i debatten spurt om hvor
vanskelig det er å få til et godt samarbeid for Schibsted som ikke har
frekvensendring som en del av strategien fremover.
Tveitnes forteller at det ikke er enkelt
akkurat nå, og innrømmer at det er friksjon.
– Vi har litt ulik syn på hvordan dette skal
være. Dette er diskusjoner som pågår. Vi har ikke funnet fram til de felles
løsningene ennå, men vi har en konstruktiv dialog, og vil være til alles beste
om vi finner utav det, sier hun.
Opdahl får spørsmål om det er han som er den
store, stygge ulven, som han avviser til latter fra salen.
– Vi må finne disse løsningene i fellesskap,
sier han.
– Men det er ikke et reelt alternativ at vi
går hver til sitt, slår han fast.
Tveitnes mener det er en overkapasitet på
trykkerisiden.
– Jeg tror absolutt at vi må konsolidere, og
at vi trenger færre trykkerier og finne nye modeller for hvordan vi skal
samarbeide, sier hun.
Panelet ble spurt om det kan bli et
demokratisk problem at de som ikke er digitale fortsatt kan få medier på papir.
Tveitnes mener papiravisen er en viktig del
av demokratiet, og noe som man skal være opptatt av.
– Samtidig tror at det vi virkelig må være
opptatt av er de 20-åringene som er ute i markedet vårt. Vi må få dem til å
være opptatt av våre medier. Jeg tror det er et enda større demokratisk problem
om vi ikke når ut til den yngre generasjonen med redaktørstyrte medier, sier
hun.
*For ordens skyld. Print- og papiravis-konferansen ble arrangert i regi av Medier24. Debattleder på debatten var Erik Waatland, administrerende direktør i Tjuefire, som eier Medier24 og KOM24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no