Siv Juvik Tveitnes debatterte frekvenskutt og samarbeid under Print- og papirkonferansen.

Schibsted-toppen tror seksdagers-aviser vil bestå i flere år

Mens Amedia og Polaris Media ser på kutt i frekvens, er Siv Juvik Tveitnes ikke helt klar for frekvenskutt. 

Publisert Sist oppdatert

(VIKA KINO): Under Print- og papiraviskonferansen møttes de tre lederne Per Axel Koch i Polaris Media, Anders Opdahl i Amedia og Siv Juvik Tveitnes i Schibsted til debatt.

Blant spørsmålene som ble tatt opp var veien for papiravisen fremover og frekvenskutt.

Juvik Tveitnes, som er konserndirektør i Schibsted News Media, sier at frekvenskutt ikke er et tema i Schibsted nå.

– Vi har tro på seksdagers avis i mange år fremover. Og hvis vi skal gå bort fra det, tror jeg vi må over på mer helgeprodukter, heller enn at vi distribuerer gjennom uka. Men for oss vil seksdagers avis gjelde i uoverskuelig fremtid, sier hun.

Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia, har kuttet frekvens i flere av avisene de siste årene.

– Vil fortsette å være krevende

Juvik Tveitnes er klar på at det er mange dyktige print-folk i organisasjonene som innoverer godt.

– Og måten de både effektiviserer på og lage nye nisjemagasiner på, mener jeg viser at vi ikke har mistet gnisten.

For Amedia har frekvenskutt vært høyt oppe på agendaen de siste årene, og mange Amedia-aviser har kuttet til både tre-dager og todagers avis.

Konsernsjef Anders Opdahl sier papirets rolle er krevende.

– Og det vil fortsette å være krevende. Så har vi en god og land tradisjon for å samarbeide mellom konsernene, og det vil vi fortsette med.

Må samarbeide

Opdahl er klar på at Amedia har en annen struktur enn de to andre konsernene.

– Men så er også andelen papir utgjør av avisenes opplag radikalt forandret. Da jeg startet som sjefredaktør i Nordlys i 2011 var det 28 090 papirabonnenter. Nå er det knappe 5 000. samtidig er opplaget det samme.

Opdahl påpeker også at det er en «atlanterhavs forskjell» mellom for eksempel Finnmarksposten og Klassekampen.

– Finnmarksposten bruker du til å oppdatere deg på lokale nyheter, mens Klassekampen er et helt eget nisjeprodukt. Så det å snakke om alle papiravisene blir epler og pærer. 

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier at konsernene sammen må sørge for fremtiden og gjøre hverandre gode.

– Hvis vi ikke klarer å samarbeide om hvilke dager vi skal trykke, når det kuttes i frekvens, vil det ødelegge for alle. Vi må ta papiravisen på alvor, og vi er tvunget til å finne gode løsninger sammen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Per Axel Koch mener samarbeid er viktig for de tre store konsernene.

Løsninger i fellesskap

Tveitnes ble i debatten spurt om hvor vanskelig det er å få til et godt samarbeid for Schibsted som ikke har frekvensendring som en del av strategien fremover.

Tveitnes forteller at det ikke er enkelt akkurat nå, og innrømmer at det er friksjon.

– Vi har litt ulik syn på hvordan dette skal være. Dette er diskusjoner som pågår. Vi har ikke funnet fram til de felles løsningene ennå, men vi har en konstruktiv dialog, og vil være til alles beste om vi finner utav det, sier hun.

Opdahl får spørsmål om det er han som er den store, stygge ulven, som han avviser til latter fra salen.

– Vi må finne disse løsningene i fellesskap, sier han.

– Men det er ikke et reelt alternativ at vi går hver til sitt, slår han fast.

Tveitnes mener det er en overkapasitet på trykkerisiden.

– Jeg tror absolutt at vi må konsolidere, og at vi trenger færre trykkerier og finne nye modeller for hvordan vi skal samarbeide, sier hun.

Opptatt av 20-åringene

Panelet ble spurt om det kan bli et demokratisk problem at de som ikke er digitale fortsatt kan få medier på papir.

Tveitnes mener papiravisen er en viktig del av demokratiet, og noe som man skal være opptatt av.

– Samtidig tror at det vi virkelig må være opptatt av er de 20-åringene som er ute i markedet vårt. Vi må få dem til å være opptatt av våre medier. Jeg tror det er et enda større demokratisk problem om vi ikke når ut til den yngre generasjonen med redaktørstyrte medier, sier hun.

*For ordens skyld. Print- og papiravis-konferansen ble arrangert i regi av Medier24. Debattleder på debatten var Erik Waatland, administrerende direktør i Tjuefire, som eier Medier24 og KOM24. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS