Erik Wilberg ber norske medier gjøre en risikovurdering av seg selv.

Ber mediekonsernene være på vakt etter Amedia-hackingen: – Kan være et forvarsel

– At dette slår ut alle, er et eksempel på sårbarhet ved stor eierkonsentrasjon, sier forsker Erik Wilberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medieforsker og professor emeritus ved Handelshøyskolen BI, Erik Wilberg, tror andre norske mediehus i fremtiden kan bli utsatt for hackerangrep, på samme måte som Amedia.

Angrepet mot Amedia, som ble kjent i romjulen, kan være et tegn på at noen planlegger angrep mot andre medieaktører, mener han.

– Jeg snakket med en dataekspert som sa til meg at man ville teste ut et angrep først, før man ville gjennomføre større angrep på informasjonsleverandører i Norge, sier Wilberg til Medier24.

Og fortsetter:

– Da vil man velge ut én enhet, prøve ut et angrep der og se hvordan det går. Nå lyktes hackerne med det. Det kan være et forvarsel om noe som kan komme. Jeg tror de andre jobber med denne problematikken, og er våkne for at det kan skje med dem også.

– Hvor sannsynlig tror du det er at dette er at dette er et varsel på et større angrep?

– Ikke veldig, nå. Det vil nok gå litt tid. Men som alle eksperter sier, er det nærmest ingen ende på hvor mange dataangrep vi ser mot norske aktører hver dag, sier han.

Gir mediene klare anbefalinger

Wilberg, som i mange år har jobbet med mediestrategi, organisering og ledelse, er klar på hva han nå råder norske medier til å gjøre nå.

– Det må være å gjøre risikoanalyser, og å finne ut hvor de er sårbare. Det vil jeg strategisk anbefale enhver virksomhet å gjøre. Det er et tema som kanskje ikke er så ofte på styrebordet, og det blir satt søkelys på nå.

Forskeren mener også det vil være en god idé om mediene gir sine ansatte opplæring i datasikkerhet.

Det har han selv gjennomgått som BI-ansatt.

– Det var veldig bra og ga meg tanker om hva man bør tenke på, rent sikkerhetsmessig. I mediebedriftene er det også ofte hektisk, og da kan det hende man tar kjappe løsninger, sier han.

Og fortsetter:

– Jeg er ingen ekspert på datasikkerhet, men når noe slikt skjer, bør man gjøre grundige risikoanalyser.

– Tror ikke det går an å overleve

Wilberg mener konsernifiseringen av den norske mediebransjen har vært positiv, i den forstand at den har hjulpet mindre aviser med sin digitale omstilling.

Samtidig påpeker han at konsernifiseringen også kommer med potensielle ulemper.

Forskeren mener det faktum at alle Amedias aviser ble påvirket av angrepet, er et eksempel på dette.

– At dette slår ut alle, er et eksempel på sårbarhet ved stor eierkonsentrasjon, sier Wilberg.

Wilberg tror samtidig at det for de fleste lokalavisene i Norge, ikke finnes andre gode alternativer til å bli del av et konsern.

– Jeg tror ikke det går an å overleve lenge som frittstående mediehus, med mindre man har en solid pengesekk. Det er noen få igjen av dem, men de fleste er direkte eller indirekte knyttet til et konsern gjennom en samarbeidsavtale, sier han til slutt.

Powered by Labrador CMS