I 2020 viste årsresultatet til Nidaros at avisen gikk over åtte millioner kroner i minus. Fjorårets tall er derimot langt mer positive, og viser et underskudd på like over to millioner kroner.
Nidaros ble startet høsten 2020, og sjefredaktør Stig Jakobsen er fornøyd med utviklingen.
– Det er veldig mye positiv lesning i årsregnskapet. Det tar jo tid å få opp driftsinntektene når en starter en avis fra scratch. Og i avisas andre år så er utviklinga der vi ønsker at den skal være, sier Jakobsen til Medier24.
Opplagsinntektene til avisa har også økt betraktelig, fra 8 447 321 kroner i 2020 til 21 216 668 kroner i 2021. Samlet var inntektene i 2021 på vei 24,9 millioner mot 11,2 millioner i 2020.
– Vi har en rivende utvikling på abonnenter, som også har fortsatt i 2022. Opplagstallet var offisielt på 9.299 i mars, og tallet på abonnenter er i dag oppe på 9.500. I tillegg går utviklinga på annonser riktig vei.
Tett på
Jakobsen sier at Nidaros antageligvis kunne havnet på plussiden, men at investeringer gjør at de fremdeles går i minus.
Han mener derimot at de gjør de riktige valgene.
– Når en jobber på riktig måte over tid, så kommer resultatene. Vi har også valgt å investere i redaksjonelle krefter for å få en god posisjon i byen. Vi kunne nok greid å havne på plussiden også, men investeringene vi har gjort har vært målrettet for å kunne konkurrere med en gigant som Adressa. Leserne må se vitsen med å velge å abonnere på Nidaros.
Trondheims befolkning har ønsket seg en avis som Nidaros, mener han.
– Jeg tror årsaken til at vi lykkes er at vi kommer nærmere lokalsamfunnet på flere måter. Vi tar de små debattene i bydelene, dekker det som skjer tettere og lista for hva vi skriver om ligger lavere. Vi ser på alt av oppstarter og konkurser, i tillegg til at vi skriver om store og små idrettslag. Adressa dekker stort sett bare langrenn og Rosenborg, mens vi også skriver om de under. Og dette er vel et gjennomgående trekk for oss. Vi vil være mer by-avis og komme tettere.
Redaktøren vil ikke spå om de kommer til å være i pluss ved enden av 2022.
– Målet er å fortsette å bygge posisjon, og da vil tallene bedre seg som en naturlig følge av det.
En annen situasjon enn i Oslo
En annen Amedia-avis som ikke kan skryte av de samme tallene er Avisa Oslo. Hovedstadsavisen gikk med nesten 38 millioner kroner i underskudd i 2021.
Jakobsen sier at det er nærliggende å sammenligne seg med AO, men at det også er store ulikheter mellom de to avisene.
– Det er jo nokså likt, med tanke på at man er i en stor by der konkurrentene har alvorlige muskler. Men flere ting er annerledes, i Trondheim er det én stor konkurrent og behovet for en «avis nummer to» er tydelig. I Oslo er det mange alternativer, og jeg synes AO har vært gode til å ta opp problemstillinger i hovedstaden. Det blir en litt annen sport der nede enn her i Trondheim, sier han.