Årsresultatet til Avisa Oslo (AO) viser et dundrende underskudd fra 2021. Amedia-avisen gikk i minus med godt over 37 millioner kroner.
Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, sier at de forutså denne situasjonen allerede da AO ble startet opp i november i 2020.
– Det ble sagt at vi måtte regne med å gå i minus de første årene. AO ble startet på trappa til pandemien, så det var jo ambisiøst sånn sett, sier Stenbro til Medier24.
Tallene fra fjoråret gjør henne ikke nervøs i det hele tatt.
– Vi har fått tak i flinke folk i AO. Avisen er i en utfordrende situasjon med tanke på konkurranse, og man begynte fra scratch med å bygge relasjoner til kunder, annonsører og lesere. Da trengs det tid, sier Stenbro.
Ikke oppfattet murring
Amedia har bidratt med store summer for at AO skal lykkes i det norske mediemarkedet. Konsernet utgir til sammen 88 lokalaviser rundt om i Norge.
På spørsmål om misnøye med Oslo-satsingen innad i Amedia, svarer Stenbro følgende:
– Jeg har ikke hørt et pip.
Samtidig sier hun at tallene snart bør begynne å gå oppover.
– Vi må nok se på utgangen til 2022. Hvis trenden fortsetter sånn som dette, og underskuddet blir større, må vi nok se litt hva vi kan gjøre. Men det er mange måter å håndtere en slik situasjon på, og det er enda for tidlig å sette seg til doms over noe som helst.
Hun er ikke engstelig med tanke på fortsettelsen.
– Vi ser at AO produserer mye lesbart stoff hver dag og at de er en reell konkurrent for andre aviser. Vi hadde ikke forventa at vi skulle være 37 millioner i pluss heller, og jeg er ikke nervøs.
Fremdeles tro på prosjektet
Etter ett og et halvt år tror Stenbro fortsatt at AO vil få en viktig plass blant avisene i hovedstaden.
– Andre store aviser og NRK er også blant de som har mye Oslo-stoff, men Oslo har ikke hatt en lokalavis som tar opp problemer innenfor ring 1, 2 og 3.
Stenbro tror mange har et hehov for en avis som også skriver om de små forholdene.
– Flere er opptatt av at gater stenges for biler, barnehager som legges ned, skolegrenser som flyttes og eldretilbud for å nevne noe. Ting som opptar oss i hverdagen. Storbyer trenger også slike aviser.
Motiverte journalister
Nestleder i NJ-klubben i AO, Karina Torberntsson, sier at det heller ikke er noen bekymring blant journalistene i avisen.
– vi har fått gode signaler fra Amedia-ledelsen, både på de store og små prosjektene våre. De ser blant annet at vi er med på å styrke lokaldemokratiet med graveprosjektene våre, sier Torberntsson.
Hun legger til at de hele tiden jobber for å snu trenden.
– Alle som har søkt jobb her vet at dette er en startup, og at det er noe vi må satse på. For min egen del synes jeg det er gøy å være med på å starte noe. Men det koster penger, og det har vi vært klar over hele veien.