Magne Storedal har ledet Avisa Oslo siden 2020. Amedia-satsingen går foreløpig med dundrende underskudd.
Magne Storedal har ledet Avisa Oslo siden 2020. Amedia-satsingen går foreløpig med dundrende underskudd.

Avisa Oslo tapte nesten 1 million kroner i uka i fjor

Blodrøde tall for Amedias storsatsing i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Amedia-satsingen Avisa Oslo (AO) gikk med dundrende underskudd i 2021, i det som var avisens første hele driftsår etter lanseringen høsten 2020.

De ferske regnskapstallene viser at AO endte på et negativt årsresultat på -37,8 millioner kroner. Det vil si at avisen tapte over 700.000 kroner i uka gjennom hele 2021.

Driftsresultatet (EBITDA) endte på -48,5 millioner kroner, noe som utgjør over 930.000 kroner i uka i minus gjennom året.

Det var Kampanje som omtalte årsresultatet først.

Driftsinntektene til avisen endte på vel 14 millioner kroner, der opplagsinntektene utgjør vel 7,5 milloner og annonseinntektene endte på 6,5 millioner kroner.

Lønn er den høyeste kostnadsposten for AO med 34,6 millioner kroner i fjor. Øvrige driftskostnader utgjør 25,6 millioner kroner.

AO-redaktør Magne Storedal har ikke anledning til å bli intervjuet på telefon, og har bedt om å få spørsmålene fra Medier24 skriftlig. Disse besvarte han først mandag kveld.

– Vi er helt trygge på at vi kommer til å vinne enda flere abonnenter og annonsører i tiden fremover, og vi gir jernet for å få det til. Så har medielandskapet endret seg, og i kampen om oppmerksomheten tar det naturlig nok lenger tid å etablere og manifestere en nettavis enn før, skriver han.

– Samtidig har folk et stadig økende nyhetsbehov, og vi har tro på at nyheter fra Oslo fortsetter å være viktig også under krisetider slik vi har sett de siste to årene. Oslo by har passert 700.000 innbyggere, og selv om vi ennå ikke er den aller største redaksjonelle kraften, vil jeg påstå at vi er den viktigste, fortsetter Storedal.

Han er ikke bekymret for fremtiden.

– Avisa Oslo er kommet for å bli, og er en langsiktig satsing. 2021 var Avisa Oslos oppstartsår, og det reflekterer også tallene. Å etablere en heldigital hovedstadsavis som dekker hele Oslo koster, og vi er glad for at vi har solide eiere i ryggen, skriver Storedal.

Han understreker også at AO jobber hardt både redaksjonelt og kommersielt nå for å snu skuta.

– Avisa Oslo har doblet antall abonnenter siste 12 månedene, og skal vokse videre. Vi er på riktig vei mot å sikre at Avisa Oslo blir levedyktig, skriver Storedal.

Powered by Labrador CMS