Faktisk.no har de siste to årene nær doblet utgiftene. I årsregnskapet for 2020, som Medier24 har fått tilgang til, viser selskapet til utgifter på 11,4 millioner kroner.
Det er en oppgang fra 7,8 millioner i 2019, og 6,6 millioner i 2018.
Satser på skoleavdeling
Samtidig som utgiftene øker, får nettstedet også økte inntekter fra eierne.
Selskapet endte med et resultat på –4283 kroner, mot –632 i 2019.
Nettstedet er eid av Amedia, NRK, TV 2, Dagbladet, VG og Polaris Media og får årlig en million i støtte fra hver av eierne.
– Vi er et ideelt selskap, så målet er å ikke bruke mer enn det vi får, og vi skal ikke gå med overskudd, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg til Medier24.
Han forklarer de økte utgiftene med satsingen på selskapets skoleavdeling, Tenk, som utvikler undervisningsopplegg om kritisk mediebruk og kildebevissthet.
I fjor fikk selskapet tre millioner i revidert nasjonalbudsjett. Pengene var knyttet til skoleprosjektet.
De har også fått støtte fra Fritt Ord og Sparebankstiftelsen DNB til prosjektet.
– Tilskuddet over revidert nasjonalbudsjett gjorde at prosjektet ble gjort til en permanent skoleavdeling under Faktisk, for å lære ungdom om kildebevisthet, forteller Egeberg.
Fra åtte til 13 ansatte
De har også ansatt tre lærere til ordningen.
– Å starte et sånt skoleprosjekt er annerledes enn det vi har gjort før. Og får å få det til å lykkes, var vi nødt til å gjøre det vi ikke gjør så ofte, nemlig å innse at journalister ikke kan løse alle oppgaver. Så her var det viktig for oss å få med oss lærere. sier han.
Regnskapet viser også at antallet årsverk i Faktisk har nesten doblet seg, fra 8 til 13 årsverk.
I tillegg til de tre lærerstillingene i Tenk, har nettstedet også utvidet videosatsingen.
– Det er et viktig ledd i det å kunne nå bredere ut, og er en langsiktig satsing, sier Egeberg.
Nettstedet har også økt satsingen i år, og ansatt tidligere Dagbladet-programleder Nicolai Delebekk som audiovisuell journalist, og Ina–Kristin Lindin fra Åsted Norge som i tillegg til å jobbe med faktasjekking skal bidra til video-satsingen.