VG skammer seg over at de ser på Paradise, og gir dårlige terningkast, skriver Marius Thorkildsen.

SKRÅBLIKK:

Jeg tror VG rett og slett bare må slutte å anmelde reality

«Ingen journalister på e-sport-konferanse, Paradise hos VG og hvor Pride nå skal ta veien, er tema i denne Ukas Beste», skriver Marius Thorkildsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ukas minst ønskede vinkling

I helgen ble sluttspillet i Norges største e-sport-liga, Telialigaen, arrangert. Imidlertid fikk severdigheten mindre oppmerksomhet fra et samlet norsk pressekorps enn det omfanget på interessen for e-sport kanskje skulle tilsi.

Imidlertid var noen medier til stede, blant andre Medier24. Resultatet ble en sak om at nesten ingen andre medier enn Medier24 var til stede og skrev om e-sport. I saken sier arrangør Erling Rostvåg:– Jeg har forståelse for at det er lettere å dekke ting man kjenner til fra før.

Nå bare gjetter jeg. Men jeg tror at Rostvåg hadde håpet på at ikke en av hovedsakene om sluttspillet faktisk ikke skulle handle om Telialigaen, men heller om at journalister ikke skriver nok om Telialigaen.

Det er noe litt ironisk med at de jobber hardt med å få journalister til å komme, også ender journalistene bare opp med å skrive om andre journalister. Men Rostvåg oppsummerer egentlig også dette ganske godt i saken:

– Det er gjennomgående at de gangene journalisten skjønner hva det dreier seg om, er det mye lettere å få napp.

Men nå er imidlertid Ukas beste på ballen. Så da har hvert fall Telialigaen fått omtale av omtalen om saken som omtalte at ingen omtalte turneringen.

Gratulerer med både det og pris!

Ukas beste unødvendige anmeldelse

«Paradise» er (endelig?) tilbake, denne gangen helt uten hotell. Dette er viktig av flere grunner, men spesielt viktig for å sikre rekrutteringen til fremtidige influencere og reality-deltakere. Etter flere år med Paradise-tørke har det begynt å gå tomt for nye norske kjendiser, og det er begrenset hvor mange ting Espen Lervaag orker å være med på.

VGs Ingvill Dybfest Dahl har anmeldt den oppussede versjonen. Hun gir terningkast tre og skriver at «midt oppi all fornuftig fornyelse, er «Paradise» fortsatt en litt utdatert popularitetskonkurranse.».

Men HVORFOR anmelder VG Paradise Hotel når de åpenbart ikke liker konseptet? Dette er fjerde gang VG anmelder realityprogrammet, og hver gang går det tydelig fram av anmeldelsen at de rett og slett bare ikke liker konseptet.

  • I 2014 skrev Camilla Bjørn at «første episodene vitner om en produksjon som har mistet fingerspitzengefühl for god trash-TV» og ga terningkast to.

  • Samme Bjørn skrev tre år tidligere, i 2011, at «Hvis du er ute etter «trashy» underholdning vil jeg heller anbefale å surfe rundt etter «mørke» rosablogger i en time eller to». Igjen ga hun terningkast to.

  • Den eneste litt positive anmeldelsen kom fra Øystein David Johansen i 2009. Han ga terningkast fire, men skrev at «man jo langt på vei lykkes med å skape god trash-TV og nok av «guilty pleasure» hos den jevne seer». Altså likte han det, men skammet seg over det.

Jeg tror VG rett og slett bare må slutte å anmelde reality, så får vi som liker det heller se på programmet å gjøre oss opp vår egen mening.

Gratulerer med pris!

Ukas mest uventa sak om Pride

Lørdag 18. juni er Pride endelig tilbake i Oslo. Etter flere år med koronarestriksjoner skal byens innbyggere igjen få feire kjærlighet og mangfold. I forbindelse med dette hadde KOM24 en av de mer kuriøse sakene om Pride. De skal nemlig på Linkedin!

Timofei Koralev har fått hovedansvaret for organisasjonens tilstedeværelse på Linkedin, og han sier til KOM24 at han håper satsingen vil gi Pride enda bedre kontakt med målgruppen sin.

– Vi ser at LinkedIn er en plattform med enormt potensial, men det krever mye jobb. Det er også annerledes hvordan vi kommuniserer i denne kanalen sammenlignet med nettsiden og andre sosiale medier.

Personlig er jeg usikker på nytten Pride vil ha av å være på Linkedin, men det er veldig tydelig hvilken nytte Linkedin har av det. Er det ett sted på nettet som hadde hatt godt av å være litt mindre BI-blå, og fått litt flere andre farger så er det nettopp Linkedin.

Så gratulerer med pris til Pride, og gratulerer med Pride til Linkedin!

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS