Hanne Eskeland i hvit skjorte til høyre, sammen med reportasjeleder for Kultur og byliv Lars Kvamme (sittende), med deltakere på samme samling.

BT tar grep for å treffe bedre lokalt: – Mye å gå på

«Prosjekt Laksevåg» er Bergens Tidendes tredje prosjekt for å komme tettere på leserne sine. Målet er at sakene skal gå enda bedre enn gjennomsnittet.

Publisert

Etter to prosjekter for å involvere leserne enda mer i journalistikken, går Bergens Tidende (BT) i gang med et nytt prosjekt.

«Prosjekt Silje» hadde kvinnelige lesere i fokus, mens «Prosjekt Emma og Mathias» fokuserte på unge voksne.

Denne gangen skal innbyggerne i bydelen Laksevåg i Bergen være utgangspunktet.

Hanne Eskeland er prosjektleder og jobber sammen med Endre Holm Vassenden.

Eskeland forteller at de var nysgjerrig på å teste et slik prosjekt basert på bosted og geografi.

– Grunnen til at vi valgte Laksevåg er at det er en av bydelene i Bergen hvor vi har færrest abonnenter, samtidig som det er den bydelen mest størst potensiale for vekst for BT med tanke på innbyggertallet, sier Eskeland til Medier24.

Journalist Endre Holm Vassenden (i prosjektgruppen) sammen med deltakere på samme samling.

– Har mye å gå på

I tillegg til vekstpotensialet for BTs abonnementsmasse, påpeker Eskeland at bydelen også er interessant for BT.

– Det bor veldig mange ulike typer mennesker, og mange av dem skriver ikke BT nok om, synes jeg. Også skjer det veldig mye spennende der fra et byutviklingsperspektiv, sier Eskeland og fortsetter:

– Vi ønsker ikke å ha et avstandsperspektiv. Vi ønsker heller å komme tettere på, snakke med dem det gjelder.

«Prosjekt Laksevåg» springer ut av BTs bergenssatsing som ble annonsert for noen år siden.

– Det ble gjort et arbeid i redaksjonen som identifiserte at vi har mye å gå på også i dekningen av vår egen by. Selvfølgelig skriver vi om det som skjer i Bergen, men kanskje skriver vi ikke alltid om det som folk er mest interessert i å lese om.

Journalist Linda Hilland (i strikkegenser) sammen med noen av deltakerne i Prosjekt Laksevåg, på avisens første samling i BTs lokaler.

Lager saker fra lesernes spørsmål

I praksis inviterer BT rundt 100 deltakere til å stille spørsmål til journalistene, hvor de yngste er i starten av 20-årene, mens de eldste er pensjonister.

Flertallet av deltakerne er mellom 30 og 45 år da det er en uttalt målgruppe for BT, opplyser Eskeland.

Målet er at sakene skal prestere bedre enn snittet i BT, både på trafikk og salg.

Prinsippet i «Prosjekt Laksevåg» er det samme som i de andre prosjektene.

– Alle sakene skal komme ut i fra spørsmål fra deltakerne.

Eskeland jobber til vanlig med å skrive om kultur og byliv. Men prosjektet skal gå på tvers av avdelingene i BT.

– Det er fordi vi ikke ønsker å begrense sakene til for eksempel bare mitt saksfelt, siden jeg leder prosjektet. Vi har lyst til å skrive om alt de er interessert i, uansett hva tema det faller inn under.

Eskeland beskriver prosessen som veldig gøy, men også nyttig for dem.

– Det hjelper oss i å sjekke om vi bare jobber ut i fra en ide om hva leserne våre vil ha, eller om vi faktisk vet hva leserne våre ønsker å lese om - også de som enda ikke er leserne våre.

Powered by Labrador CMS