BT ba leserne om å fortelle dem hva de skulle skrive om: – Sakene presterte bedre enn snittet
BT opplevde økninger i både sidevisninger og salg etter sitt såkalte «Prosjekt Silje». Nå starter de «Prosjekt Emma og Mathias» for å treffe ungdommen.
Våren 2019 var nyhetsleder for krim og helse i Bergens Tidende (BT), Hanne Louise Åkernes, på besøk hos det britiske nyhetssenteret Tortoise i London sammen med noen kollegaer.
Der fikk hun oppleve en ny måte å forholde seg til leserne sine på.
– Vi ble invitert til å sitte sammen med leserne i et rom og diskutere alle slags temaer. Så lagde Tortoise journalistikk basert på de diskusjonene og hva folk var opptatt av den kvelden. Jeg synes det virket som en utrolig spennende måte å jobbe på, sier Åkernes entusiastisk til Medier24.
Hun bestemte seg for å finne ut hvordan hun kunne ta ideen om å snakke uformelt og enkelt sammen med leserne med seg hjem. Etter å ha luftet det med kollega Gerd Margrete Tjeldflåt, ble resultatet til «Prosjekt Silje».
Våren 2020 knyttet BT til seg hundre kvinner i alderen 24 til 40 i Vestland. I løpet av et halvt år skulle journalistene diskutere ulike temaer med kvinnene og lage journalistikk ut ifra det kvinnene var opptatt av.
De valgte å kalle det for «Prosjekt Silje», det vanligste navnet i den aldersgruppen.
Resultatet fra samtalegruppene var overveldende.
– Effekten var ekstremt god. Sakene presterte bedre enn snittet for øvrige BT-saker, både når det gjelder sidevisninger og salg. Vi så at vi ble mer relevante for de vi ønsket å nå. Vi lagde saker som lå i blindsonen vår, men som leserne var opptatt av, forteller Åkernes, som fungerer som prosjektleder.
«Prosjekt Emma og Mathias»
BT lagde til sammen 26 Silje-saker om alt fra overgangsalderen, frivillig barnløshet til samferdsel og karriere. Det resulterte i 600 000 sidevisninger og 305 salg.
De fikk inn 1100 spørsmål fra kvinnene og hadde en rekke workshops på Media City Bergen. Over 20 journalister og fotografer i BT jobbet med Silje-sakene.
Nå lanserer BT «Prosjekt Emma og Mathias», hvor de vil bruke den samme modellen for å nå unge på videregående.
De har fått finansering fra Blommenholm Industrier og har tre journalister som jobber på prosjektet med ulik stillingsprosent.
Prosjektet har allerede holdt på i en halvannen måned og BT har fått inn 500 spørsmål og produsert tre saker.
Åkernes forteller at alle de tre sakene i «Prosjekt Emma og Mathias» har hatt en yngre lesergruppe enn øvrige saker i BT.
– For å skape lojalitet over tid blant disse og samtidig vokse videre, tror jeg det er viktig å prøve å nå yngre digitale lesere og oppleves relevant for dem, sier hun.
– Krever mye kreativitet fra journalistene
Åkernes mener det er viktig å lytte til leserne, slik at avisen blir relevant for dem de skriver for.
– Det har vi hatt stort hell med i disse prosjektene. Vi lærer om hvordan leserne bruker oss og får en idebank laget av hundrevis av lesere. I tillegg til våre egne ideer, sier hun og legger til:
– Det er veldig interessant og lærerik måte å jobbe på. Ikke minst er det utrolig gøy å få være sammen med leserne på denne måten.
Hun er klar på at sakene bearbeides journalistisk etter at de får innspill fra leserne.
– For å finne ut hva som er det viktigste og den beste vinklingen kreves kunnskapen som er unik for journalisten. Det krever mye kreativitet fra journalistene da sakene ofte må løses annerledes enn det de pleier etter ønske fra leserne, sier Åkernes.