Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen.

Aftenposten-sjefen ut mot kampanjehoppere: –Undergraver det mediene gjør

Interessen for stoffet om Midtøsten synker. Aftenposten tar grep for å gi mer innsikt i krigen på Gaza og fange yngre lyttere. 

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke lanserte Aftenposten en ny podkast, Aftenpodden Midtøsten. historiker Marte Heian-Engdal, sjefredaktør Trine Eilertsen og journalist Hanne Christiansen skal hver uke ta for seg spørsmål og tema rundt krigen på Gazastripen.

Eilertsen forteller til Medier24 at selv om Aftenposten har jobbet tett med krigen siden 7. oktober, har interessen for stoffet falt.

– Og da kan man gjøre to ting. Enten kan man slutte å skrive om det, og bare skrive om det folk er interessert i å lese. Eller så må vi jobbe på en annen måte for å få folk interessert.

Hun legger at lyd er noe de ser fenger, spesielt unge brukere, som ikke orker å lese lange avistekster.

– Derfor synes vi dette var verdt et forsøk. Og det er en hel generasjon i publikum som først ble kjent med konflikten etter 7.oktober, og som kanskje ikke kjenner så mye til bakteppet. Og i denne konflikten er det så veldig viktig å forstå, sier Eilertsen.

Bør tenke før de anklager pressen

Til tross for at flere mediehus melder om lav interesse for stoffet om krigen, fortsetter mediene å dekke krigen. Samtidig er det mange som mener at norsk presse ikke dekker krigen godt nok.

– Hvis jeg har en uro i dette, så er det at man nå har en generasjon med mediebrukere som hopper på kampanjer uten å ha lest oss, uten å ha et forhold til oss. Og slike kampanjer er med å undergrave det mediene gjør.

Hun mener flere bør tenke på det før de anklager pressen.

– Uten å ha sjekket hva VG gjør, hva Aftenposten gjør, hva NRK gjør. I verdensbildet er vi bitte små redaksjoner, men vi bruker relativt sett store ressurser på det. På verifisering, på reising, på podkast. Vi gjør det fordi det er viktig.

Eilertsen påpeker at hun godt kan ta imot konkret kritikk på enkeltsaker.

– De som skriver «dette må dere gjøre bedre.» «Dette må dere gjøre annerledes», prøver jeg å ha dialog med. Men de som kaster seg på kjedebrev og sier «ingen dekker det» «dere bryr dere ikke», de kan jeg ikke høre på, sier Eilertsen.

Christiansen forteller at både hun og kollegaer påfallende ofte får e-poster med etterlysning av stoff de faktisk har skrevet.

– Og vinklinger og poenger som har vært ganske sentrale i flere av sakene. Som viser at anklagene kan sitte ganske løs.

– Rart at ingen har laget før

Med seg har Eilertsen fått det hun kaller sin «favoritt Midtøsten-ekspert i Norge», Heian–Engdal.

Hun forteller at hun sa ja fordi det var en sjelden velsignelse å få snakke om temaet mer enn korte sitater.

– Nettopp fordi det er så mye med denne krigen som er viktig. Det har blitt veldig populært å si at denne konflikten er komplisert, men jeg tror at alle som orker å høre på denne podkasten vil skjønne at det er komplisert. Ikke for lytteren, men historisk, sier Heian–Engdal og legger til at hun synes det er rart at ingen har laget en podkast om det før.

Hanne Christiansen og Marte Heian-Engan i den nye podkasten Aftepodden Midtøsten

– Det er en sak som opptar veldig mange i Norge. Det er kanskje den største utenrikspolitiske saken vi har, og det hører hjemme i den offentlige samtalen, sier hun.

– Deilig modus

Hun legger til at formatet er veldig viktig.

– Det er veldig godt egnet til å kommunisere denne konflikten. Og det er et deilig modus å være i hvor vi har den arenaen hvor vi kan stille spørsmål, snakke om temaet og reflektere. Så er det ikke alltid to streker under svaret, spesielt ikke i denne konflikten.

Sjefredaktør Eilertsen forteller at konflikten er noe hun selv bruker mye fritid til å lese om å lytte til.

– Dette er en av konfliktene jeg har levd med hele livet. Og jeg synes det er litt terapi å få snakke med Marte og Hanne om dette. Og så håper jeg at andre også vil få den interessen.

Utenriksjournalist i Hanne Christiansen og sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten

De har lagt ut podkasten åpent for alle lyttere, for å se om det er noen interesse.

– Noen lurte jo på, er folk trøtte, matte og ferdig med dette temaet? Men vi har hatt sjeldent gode tall på en premiere. Og det er godt å se, sier Eilertsen.

– Må møte lytterne i øyehøyde

Eilertsen legger til at konflikten er et tema som krever mye forkunnskap.

– Vi er vokst opp med begreper som «seksdagerskrigen», den første og andre intifadaen, Oslo-prosessen. Det er mange slike begrep jeg tror mange ikke forstår, sier hun og legger til:

– Hvis vi vil få folk interessert, er vi nødt til å møte de i øyehøyde. Det kan ikke være sånn at man må lese åtte historiebøker og følge tolv internasjonale medier for at man skal hekte seg på.

Christiansen forteller at de blant annet bruker søketrender fra Google får å se hva folk lurer på, som de kan ta opp.

– Det kan det være helt enkle spørsmål. Som da Norge varslet at de ville anerkjenne Palestina. Da er jo spørsmålene «hvem andre har gjort det», «hvilke konsekvenser får det». Og det er også skriftlige saker som vi lager som går godt, sier hun.

Og trioen prøver å holde episodene til en grei lengde.

– Vi må prøvde å skrelle det ned og ta et spørsmål av gangen. Det har vært utgangspunktet. Og så spinner det masse ut at det ene spørsmålet. Og hvis vi holder den formelen, kan vi holde på med dette i mange år, sier Christiansen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS