Tirsdag forrige uke gikk magasinet Altså ut med en dyster melding både på egne nettsider og på Instragram.
Der forteller de at de trenger støtte for å overleve og ikke har råd til å lage neste magasin.
«ALTSÅ har nå en så vanskelig økonomisk situasjon at vi ikke greier å lage nye magasiner. Vi har ikke penger til å kjøpe innhold, og vi har ikke penger til å trykke. Vi har derfor stoppet automatiske fornyelser, fordi vi ikke kan levere varene leserne da betaler for», står det i meldingen.
– Teller hele tiden på knappene
Derfor ber Altså om hjelp fra leserne for å kunne unngå konkurs.
Grunnlegger og sjefredaktør Ida Eliassen-Coker forteller at de så langt har fått inn 354.000 kroner i salg og 75.000 kroner i rene donasjoner.
– Vi er veldig glad for responsen vi har fått. Det har vært betydelig, noe vi trodde det også ville være da vi kjenner folkene våre godt. Det hjelper veldig, sier Eliassen-Coker til Medier24.
Sjefredaktøren forteller at det også er rundt 330 lesere som har sendt mail og bedt om at Altså ikke stopper betalingen av abonnementet, selv om de ikke vil få et produkt i postkassen.
– Det synes jeg er ganske sterkt.
Hun opplyser at selskapet har rundt 800.000 kroner i kortsiktig gjeld som forfaller innen nyttår.
– Hvor sannsynlig er det at Altså går konkurs?
– Det er absolutt en sjanse for at vi kan gå konkurs. Vi hadde gjort det allerede om vi ikke hadde hatt så tålmodige kreditorer, svarer Eliassen-Coker.
Hun viser til at de største kreditorene er trykkeriet, utleier og banken, som ifølge Altså-sjefen har forståelse for at modellen deres er utfordrende.
Nå ser papirmagasinet på ulike muligheter.
– Vi teller hele tiden på knappene og ser på hvilke prinsipper som vi er villig til å fire på for å unngå konkurs. Vi ser på radikal omstilling og midlertidig digitalpublisering for å komme oss videre. Papirprisene har økt med 50 prosent, så vi må også se på trykk i utlandet for å spare noen prosenter.
– Bittert
For å forklare at Altså har havnet i den utfordrende økonomiske situasjonen, viser Eliassen-Coker til at annonsene deres ble blokkert av Facebook og Instagram høsten 2020, etter at forsiden i et nummer frontet et bilde av Noelia Morales, som har fjernet et av brystene sine, som følge av brystkreft.
Ifølge Eliassen-Coker ble annonsene blokkert helt eller delvis i ett og et halvt år.
– Vi ble blokkert av det Facebook kaller en feil. Det er bittert at de ikke gjør noe annet enn å beklage det, fordi vi har mistet enorme summer i inntekter. Hadde ikke den blokkeringen skjedd, så ville vi vært mer robuste i møte med andre utfordringer, som pandemi og følgene av krig i Europa.
Da Medier24 skrev om blokkeringen tilbake i 2020, ble Facebook forelagt kritikken fra Eliassen-Coker.
«Ettersom hver eneste annonse på Facebook potensielt kan nå hvem som helst i hele verden, må våre regler være klare og like for alle annonsører. Selv om vi i Norden har et liberalt syn på nakenhet, er det ikke slik i mange andre deler av verden. Dette er grunnen til at våre retningslinjer for annonsering ikke tillater nakenhet, mens vi tillater nakenhet til en viss grad i organisk spredt innhold», skrev Lukasz Lindell, som på det tidspunktet var Corporate Communications Manager Nordics i selskapet.
Les hele svaret fra Facebook om blokkeringen her.
Medier24 har vært i kontakt med Facebook angående denne saken. De har så langt ikke hatt anledning til å svare.
Eliassen-Coker viser også til de nye reglene rundt GDPR som gjør det vanskeligere å gjennomføre målrettet annonsering like bra som før.
Om Altså skulle gå konkurs, så er Eliassen-Coker klar i sin sak om hva det ville bety for mediemangfoldet.
– Vi mener, i all ydmykhet, at vi lager journalistikken som ingen andre lager. Det vil være et tap om vi forsvinner.