VGTV har solgt profilbyrået Max Social til Schibsted News Media.
Det bekrefter daglig leder Cecilie Sørum Eriksrud i Max Social overfor Medier24 og KOM24.
Kjøpet ble gjennomført 1. januar i år.
Har skapt debatt
VGTVs eierskap til profilbyrået har vært gjenstand for debatt i mediebransjen.
Sommeren 2022 konkluderte Pressens Faglige Utvalg med at VG ikke hadde brutt god presseskikk etter klage mot VG og kommersielle bindinger til Max Social.
De fikk riktignok kritikk fra en del av utvalget, og PFU endte på samlet vurdering.
– VGTVs eierskap til Max Social har skapt debatt tidligere. Har det vært en del vurderingen?
– Det har ikke vært en del av vurderingen. Vi har sett at det største potensialet ligger hos Schibsted som eier. VGs redaksjon står fritt til å omtale hvem de vil, og det er opp til dem å avgjøre om de vil merke noen av artiklene, svarer Eriksrud.
– Hvor mye penger måtte Schibsted ut med?
– Det er ikke noe jeg skal uttale meg om.
– Naturlig å selge
Eriksrud mener det er mer naturlig å ligge i annonsedelen av Schibsted.
– Synergiene kan bli større der enn å ha VGTV som eier. Samtidig så jobber vi og samarbeid godt med alle delene i Schibsted.
– Hvem tok initiativ til overgangen?
– Det kom vel frem av seg selv i løpet av høsten. Det ble mer naturlig å selge oss fra VGTV til Schibsted, svarer hun.
Schibsteds arbeider med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap.
– Hvor havner dere om splittelsen går igjennom?
– Vi ligger under mediedelen, så da blir vi i Schibsted Medier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no