Onsdag ble det kjent at Schibsted selger seg ut av Viaplay.
Schibsted brukte rundt 380 millioner kroner på aksjene i september i fjor, men har siden den gang tapt nesten hele den summen grunnet krisen i Viaplay.
Schibsted selv oppgir at de har tapt 360 millioner kroner.
Investeringen har tidligere fått kritikk fra Schibsted-klubbene, som mener de tapper sine egne avishus.
Klubbleder Kristian Molstad i Aftenposten forstår lite av at Schibsted nå selger aksjene i Viaplay.
– Kjøpet ble presentert som en finansiell investering. Det har jo gått skikkelig skeis, for å si det sånn. Likevel overrasker det meg at man velger å selge skinnfellen nå, på det som vel må være et absolutt bunnpunkt. Det er en fallitterklæring, og jeg skulle gjerne visst om det får konsekvenser for noen i ledelsen, sier Molstad til Medier24.
– Feilinvestering
Da Viaplay i januar kom med en kriseplan for å redde selskapet, mistet Schibsted sin innflytelse, da de ikke var blant eierne som skulle kjøpe seg mer opp.
Klubbleder Erik Fossen i Bergens Tidende (BT) sier at både Skogen Lund og ledelsen i News Media har understreket at mediene trenger å vokse innen video og streaming.
– Da er det kanskje et rart tidspunkt å trekke seg helt ut av Viaplay på. Men først og fremst burde ikke investeringen vært gjort på det tidspunktet, sier Fossen.
– Schibsted har jo tidligere fått kritikk for å ikke investere i mediedelen av selskapet. Var det ikke i utgangspunktet bra at man gjorde en medieinvestering som Viaplay-kjøpet?
– Det var oppløftende med viljen til å investere innenfor mediedelen. Men det var en feilinvestering. Det har blitt understreket at de siste ukene at Viaplay-andelen ikke skulle bli med over i det nye medieselskapet, svarer Fossen.
– Visste at det var risiko
Medier24 har kontaktet Schibsted-ledelsen og forelagt kritikken.
Avtroppende konsernsjef Kristin Skogen Lund understreker at Viaplay-investeringen har ingen innvirkning på driften av mediene.
– Rasjonalet for investeringen var godt og hadde bred støtte i Schibsted og Schibsteds styre, selv om vi visste at det var risiko knyttet til investeringen, skriver Skogen Lund til Medier24.
Schibsted håper Viaplay vil lykkes med sin restrukturering og skulle gjerne vært del av den videre.
– Det vi ikke hadde kontroll på, var at restruktureringen av Viaplay skulle sammenfalle i tid Schibsteds salg av mediedivisjonen. Det gjorde at det ikke lenger var mulig eller ga mening for oss å fortsette som Viaplay-eier.
I et intervju med Medier24 tidligere onsdag, fortalte Skogen Lund at hun oppriktig mener at det ville vært en god investering.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no